Avtovlak
Słowenia Wrześniowa Słowenia

Avtovlak, czyli autem na pociągu z Bohinjskiej Bistricy do Mostu na Soči

-
28 listopada 2018

Chyba każdy pamięta hasło Tiry na Tory i fakt, że nie za wiele z niego ostatecznie wyszło. Natomiast okazuje się, że gdzie nie gdzie jest ono realizowane. Przy czym pociągiem nie są przewożone tiry, a samochody osobowe. Podczas naszego pobytu w Słowenii mieliśmy okazję skorzystać z takiej właśnie opcji transportu. Pozwala na to Avtovlak łączący Bohinjską Bistricę z Mostem na Soči.

Jedyna taka kolej

Zacznijmy od tego, że trasa łącząca Bohinjską Bistricę z Mostem na Soči wchodzi w skład Bohinjskiej Linii Kolejowej. Biegnie ona z Jesenicy do Sezany i ma 130 km długości. Powstała między 1900 a 1906 r., czyli za czasów Austro-Węgier. 10400 robotników zbudowało na niej 31 stacji, 53 mosty i wiadukty, 36 tuneli o łącznej długości 18,7 km. Najbardziej wymagającym odcinkiem był właśnie ten między Bohinjską Bistrią a Mostem na Soči. Głównie za sprawą budowy tunelu, który ostatecznie osiągnął długość 6327 m, co czyni go najdłuższym tunelem w całej Słowenii. Jest to również jedna z bardziej malowniczych tras kolejowych w tym kraju, gdyż przebiega przez Alpy Julijskie, Bled, okolice Bohinja czy Dolinę Soczy. Dodatkowo pomiędzy Bohinjską Bistricą a Mostem na Soči kursuje pociąg ze specjalnym wagonem, który służy do przewożenia aut osobowych. Avtovlak pozwala nie tylko przeżyć całkiem fajną przygodę (bowiem przez 40 min podróżuje się we wnętrzu własnego auta sunącego po torach), ale również zaoszczędzić sporo czasu. Bo gdyby chcieć przejechać lokalnymi drogami między jedną a drugą miejscowością, to zajęłoby to od 1 godz. do 1 godz. 40 min!

Avtovlak

Przed wycieczką

Jeśli będziecie w Bohinjskiej Bistricy to musicie pojechać do Doliny Soczy. A najszybszym sposobem, aby się tam dostać, jest Avtovlak. To taki specjalny pociąg, który zabiera również auta. Przez 40 min siedzicie sobie w samochodzie, oglądacie widoki i się relaksujecie. Później docieracie do Mostu na Soči i możecie już na luzie eksplorować dolinę. – stwierdził Saso, który był naszym przewodnikiem m.in. w Radovljicy czy Bledzie. Jadąc do Słowenii nie mieliśmy w planach jazdy pociągiem, ani tym bardziej Avtovlakiem, ale po szybkich kalkulacjach uznaliśmy, że to całkiem dobry pomysł. Weźcie pod uwagę, że Autovlak cieszy się sporą popularnością. Korzystają z niego nie tylko turyści, ale również miejscowi. A niestety na wagon może się zmieścić tylko 16 aut. – poradził nam Saso. Myśleliśmy, ze we wrześniu nie będzie zbyt wielu chętnych na przejażdżkę pociągiem. Jednak rzeczywistość szybko to zweryfikowała.

Avtovlak

Stacja kolejowa w Bohinjskiej Bistricy znajduje się rzut beretem od Bohinj Eco Hotelu, w którym nocowaliśmy. Wiedzieliśmy, że pociąg odjeżdża o 9:13 i że warto być wcześniej. Upierałam się, żeby na stację pojechać po 8, ale Marek uznał, że to stanowczo za wcześnie. Ostatecznie dotarliśmy tam koło 8:40. Jakież było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że stoi tam kolejka kilkunastu samochodów. Opłatę za przejazd uiszcza się dopiero wtedy, gdy pracownik kolei potwierdzi, iż auto zmieści się na specjalnym wagonie. Przez kilkanaście minut siedzimy w napiętej atmosferze zastanawiając się, co zrobimy, jeśli nasz plan nie wypali. Ale Avtovlak postanowił być dla nas łaskawy. Albo może po prostu głupi ma zawsze szczęście. W każdym razie nasz Logan był ostatnim samochodem, jaki mógł wjechać na wagon. Nawet nie wiecie, jak nas ta informacja ucieszyła. Niemalże jak wygrana w totolotka (no dobra, bez przesady).

Stacja w Bohinjskiej Bistricy 

Avtovlak

Kolejka do pociągu

Avtovlak

Avtovlak

Avtovlak

Avtovlak

Avtovlak – jak wygląda podróż?

Po wjechaniu na wagon zarówno pasażerowie, jak i kierowcy zostają we wnętrzu samochodu. Równo o 9:13 pociąg rusza. Początkowo trasa nie jest zbyt widokowa, gdyż przebiega przez wspomniany wcześniej najdłuższy tunel w Słowenii. Tu od razu mamy dla Was dobrą radę – zamknijcie okna! Lokomotywa ciągnąca skład jest spalinowa, w efekcie smród spalin jest wszechobecny. My inhalację nimi przypłaciliśmy sporym bólem głowy. Ciekawe było to, że gdy wjeżdżaliśmy do tunelu w Bohinjskiej Bistricy żegnała nas mgła. Gdy wyjechaliśmy z niego, powitało nas słońce i błękit nieba. Tylko 6 km i jaka różnica!

Słoneczna pogoda po opuszczeniu tunelu

Avtovlak

Dalej trasa wiedzie wzdłuż doliny rzeki Bača. Szczerze mówiąc liczyliśmy na dużo bardziej spektakularne widoki, ale i tak nie było źle. Sielankowe, zielone wzgórza i urocze miejscowości umilały nam podróż. Po 40 min docieramy do Mostu na Soči, gdzie następuje rozładunek, a my możemy wyruszyć na wycieczkę wzdłuż niesamowitej Doliny Soczy.

Linia kolejowa do Mostu na Soči

Avtovlak

Avtovlak

Avtovlak

Avtovlak

Stacja kolejowa w Moście na Soči

Avtovlak

Avtovlak praktycznie
  • Avtovlak kursuje od 3 do 5 razy dziennie. Większa ilość kursów realizowana jest od kwietnia do września, czyli w szczycie sezonu.
  • Aktualny rozkład jazdy znajdziecie bezpośrednio na stronie Słoweńskich Linii Kolejowych – KLIK.
  • Koszt przejazdu w jedną stronę (stan na 2018 r.) na trasie Bohinjska Bistrica – Most na Soči: 14 €/auto + kierowca; 2,58 €/pasażer
  • Czas przejazdu: ok. 40 min.

A jeśli chcecie się przekonać, jak wygląda przejażdżka pociągiem, to koniecznie obejrzyjcie nasz film: 

TAGI
Powiązane wpisy