Z Vodno do Kanionu Matka – widokowy trekking wzdłuż gazociągu

Nie wiem, ile już razy chcieliśmy zrobić trekking z Vodno do Kanionu Matka. Ale na pewno tych prób było kilka. Za każdym razem jednak odbijaliśmy się od ściany z wielkim napisem „Brak czasu!”. Na szczęście, odkąd postanowiliśmy zamieszkać w Skopje, a Vodno widzimy z balkonu, mogliśmy wreszcie zrealizować ten pomysł. W piękną, wrześniową niedzielę wyszliśmy więc z domu i udaliśmy się w stronę górskich ostępów powyżej macedońskiej stolicy.

Z domu na Sredno Vodno

Z naszego balkonu, w mieszkaniu w dzielnicy Kisela Voda, widzimy wschodnie zbocza Vodno. Krzyża Milenijnego praktycznie nie możemy dostrzec, bo przesłania go wielka wieża, której budowa na szczycie wciąż trwa. Nie zmienia to faktu, że gdy podjęliśmy decyzję o niedzielnym trekkingu od razu zdecydowaliśmy, że robimy sobie dzień bez samochodu. Spakowaliśmy więc plecaki, założyliśmy górskie buty i wyszliśmy z domu. W ok. 40 min dotarliśmy do posterunku policji, z okolic którego wychodzi najpopularniejszy szlak na Sredno Vodno. Tam też spotykamy się z naszym przyjacielem Goranem, który postanowił dołączyć do nas podczas tej wycieczki. Wrześniowe słońce dość mocno nam przygrzewa, gdy maszerujemy wąską ścieżką ku Sredno Vodno. W dobrym tempie docieramy tam w ok. 25 min. Ponieważ chcieliśmy przejść całą trasę z Vodno do Kanionu Matka, zdecydowaliśmy się wjechać na szczyt kolejką gondolową. Gdybyśmy zaczęli wędrówkę nieco wcześniej, niż o 11, to pewnie nie posiłkowalibyśmy się dobrodziejstwami XXI w. i weszli tam o własnych siłach.

Vodno

Trekking z Vodno do Kanionu Matka w towarzystwie gazociągu

Czy jest coś, co może popsuć Wam trekking podczas pięknego, wrześniowego dnia, w idealnym towarzystwie? Owszem. Jest nią budowa gazociągu. Dodajmy, że postanowiono pociągnąć go wzdłuż głównego szlaku z Vodno do Kanionu Matka. Brzmi jak coś absolutnie niedorzecznego? To wyobraźcie sobie, że prace nad gazociągiem przebiegającym przez główny grzbiet masywu Vodno trwają od ponad roku. Wiecie, organizacje ekologiczne próbowały wstrzymać budowę. Ale my, zwykli mieszkańcy ich nie wsparliśmy. Każdy troszczy się o własny interes, a nie interes ogółu. A przecież przyroda jest naszym wspólnym dobrem. – stwierdza z dozą zrezygnowania Goran. Najgorsze jest to, że kompletnie zmienili krajobraz wzdłuż szlaku. Tu na przykład był gęsty las. A teraz? Teraz ja nie wiem, gdzie jestem.

Zresztą, gazociąg przyczynił się do tego, że zgubiliśmy właściwy szlak do kanionu. Ale akurat w tym przypadku dobrze się stało. Obraliśmy bowiem bardziej widokową i nieco dłuższą trasę wiodącą wzdłuż grzbietu ciągnącego się ku Matce. Zdobyliśmy m.in. całkiem przyjemny szczyt Kale. Dzięki temu mogliśmy się cieszyć niesamowicie rozległymi widokami, zarówno na Krzyż Milenijny, Skopje, jak i budowę nieszczęsnego gazociągu. Zejście na dno samego kanionu było najbardziej nużącym odcinkiem całej trasy. W szczególności, że po raz kolejny wybraliśmy ścieżkę biegnącą bardziej naokoło. Po zejściu do monastery Sveti Nikola i przepłynięciu łodzią na drugi brzeg, do Hotelu Kanion Matka jedyne o czym marzyliśmy, to zimne piwo i coś do jedzenia.

Kanion Matka

Trekking z Vodno do Kanionu Matka – praktykalia

Generalnie trekking z Vodno do Kanionu Matka pokona każdy, kto ma w miarę dobrą kondycję. Bowiem główną trudnością, z jalką trzeba się tam zmierzyć, jest dystans. Szczyt Vodno od kanionu dzieli ok. 10 km. Idąc naszym wariantem pokonacie 14 km. Poniżej znajdziecie najważniejsze informacje, które przydadzą Wam się podczas planowania Waszej wycieczki.

• Na Vodno możecie się dostać na kilka sposobów. Na piechotę; autobusem/samochodem na Sredno Vodno i stamtąd na piechotę lub koleją gondolową; rowerem.
    • Kolej gondolowa ze Sredno Vodno na Vodno kursuje od wtorku do niedzieli. Koszt biletu w jedną stronę to 50 denarów.
    • Szlak do Kanionu Matka zaczyna się bezpośrednio na szczycie i przez większość czasu wiedzie wzdłuż grzbietu.
    • Od 2018 r. szlak jest rozwalony przez budowę gazociągu. W weekendy, gdy nie trwają tam żadne prace, można w miarę swobodnie poruszać się po terenie budowy. W ciągu tygodnia może być z tym różnie.
    • Jeśli chcecie pokonać krótszą wersję szlaku, wtedy polecamy Wam ściągnąć track z Wikiloc. My zgubiliśmy odbicie i w efekcie poszliśmy dalej wzdłuż grzbietu nadrabiając kilometrów, ale zyskując też więcej widoków.
    • Widok ze szczytu Kale jest absolutnie bajkowy. Dlatego mimo wszystko polecamy Wam dłuższy wariant trasy.