Wielka Fatra po 12-letniej przerwie. Trekking na Krížną i Ostredok

Wielka Fatra to pasmo górskie rozciągające się na południowy zachód od Rużomberku. Ostatni raz byłam tam… 12 lat temu, w czerwcu, gdy obłe zbocza tych gór pokrywała soczyście zielona trawa (no dobra, w międzyczasie włóczyłam się po tym paśmie właśnie w okolicach Rużomberku i wsi Vlkolínec, ale na opisanych poniżej szczytach byłam w 2010 roku). W styczniu 2022 roku postanowiłam wraz z Markiem odtworzyć część trasy, jaką robiłam przed laty. Zdecydowaliśmy się więc na trekking z Liptovskich Revúcy na Krížną i Ostredok. Jak prezentowała się Wielka Fatra w zimowych warunkach? Sami się przekonajcie.

Z Liptovskich Revúcy na Východné Prašnické sedlo

Dzień zaczynamy dość wcześnie, bo w planach mamy całkiem ambitny trekking. A w każdym razie zakładaliśmy, że zrobimy całkiem pokaźną pętlę. Pomijamy drobny szczegół, że nie zakładaliśmy, iż coś może nam w tym przeszkodzić. W szczególności, że na piątek, 7 stycznia, prognozowana była pogoda idealna. Bez wiatru. Z lekkim mrozem i dużą ilością słońca. Gdy dojeżdżamy do Liptovskich Revúcy termometr w aucie pokazuje -13 stopni. To tyle, jeśli chodzi o lekki mróz. Miejscowość położona jest jednak w dość głębokiej dolinie, która z samego rana jest mocno zacieniona. Auto zostawiamy kawałek za ostatnimi domami, przy zielonym szlaku. Stamtąd czeka nas ok. 20-minutowy marsz do skrzyżowania z żółtym szlakiem. Spotykamy też pana Słowaka z dwoma pieskami, który zagaduje nas o plany trekkingowe. Trzymajcie się wyznaczonych szlaków. W grudniu narciarzy porwała lawina. Niestety zginęli. Na początku stycznia w Wielkiej Fatrze nie ma za wiele śniegu, więc lawiny nam raczej nie grożą. Zresztą, nie planujemy zbaczać z głównego szlaku wyznaczonego grzbietem tego pasma. Po pożegnaniu naszego rozmówcy, wspinamy się żółtym szlakiem przez las na Východné Prašnické sedlo.

W stronę Krížnej

Wielka Fatra ma kilka popularnych szlaków. Ale chyba najbardziej znanym jest ten, który wiedzie przez Krížną, Ostredok i Ploskę (zwany Wielkofatrzańską Magistralą – Veľkofatranská Magistrála). Z Východnégo Prašnickégo sedla mamy tam kawałek. Na dzień dobry czeka nas praktycznie pionowe podejście z przełęczy na Veterný Vrh. Później szlak albo trawersuje albo przechodzi bezpośrednio przez kolejne szczyty. Po ok. 25 min marszu schodzimy na kolejną przełęcz. Gdy widzimy następne, prawie pionowe podejście, motywacja odrobinę nam spada. Ale po analizie mapy dochodzimy do wniosku, że mamy alternatywę. A mianowicie stokówkę, która trawersuje grzbiet i dobija się do czerwonego szlaku kawałek przed głównym podejściem na Krížną. I był to całkiem dobry wybór. Bo droga dość łagodnie i sprawnie wyprowadziła nas wyżej. Gdy jeszcze przed powrotem na czerwony szlak przywdziewamy stuptuty, gdyż śniegu robi się coraz więcej, pojawia się Słowak. A wiecie, zgubiłem gdzieś oznaczenia szlaku i poszedłem za waszymi śladami. To jak mam dalej iść? Mówimy mu, że generalnie powinien się trzymać drogi. I tyle go widzieliśmy.

Wielka Fatra i jej główny grzbiet

Gdy znów znajdujemy się na czerwonym szlaku, otwierają się przed nami dużo bardziej rozległe widoki. Przede wszystkim możemy podziwiać główny grzbiet Wielkiej Fatry, ale też Tatry Niżne czy Zachodnie. Po przecięciu sporej połoniny czeka nas strome i dość żmudne podejście na grzbiet. Im wyżej jesteśmy, tym coraz mocniej wieje. Na szczęście jest to południowy wiatr. Co jest dla nas o tyle istotną informacją, że naszą dalszą wędrówkę będziemy kontynuować na północ. Po dotarciu na grzbiet skręcamy ku szczytowi Krížnej. Tam wieje jeszcze mocniej. Chowamy się więc za znajdującymi się tam zabudowaniami należącymi do wojska (anteny, stacja pomiarowa) i pałaszujemy drugie śniadanie.

Przez najwyższy szczyt Wielkiej Fatry

Nasza dalsza trasa wiedzie wyjątkowo malowniczym terenem. Bowiem szlak trzyma się cały czas grzbietu obłych wzniesień należących do pasma Wielkiej Fatry. I to nie byle jakich wzniesień. Bo najwyższych! Krížna (1574 m n.p.m.) jest trzecim, najwyższym szczytem. Znajdujących się zaraz obok niej Frčkov (1585 m n.p.m.) jest drugi w kolejności. Natomiast najwyższym szczytem Wielkiej Fatry jest Ostredok (1592 m n.p.m.). Wszystkie mamy na trasie. W czerwcu porastające grzbiet połoniny skąpane były w zieleni. Teraz pokrywała je warstwa białego, przewianego śniegu. Cały czas towarzyszą nam piękne widoki (na Tatry Niskie, Zachodnie, Wysokie, Małą Fatrę, Wielką Fatrę, Babią czy Pilsko) oraz wiatr. Ten na szczęście wieje nam w plecy popychając nas do przodu. Niestety potęguje odczuwanie ujemnej temperatury. Cierpią z tego powodu moje dłonie, które już od paru lat źle znoszą mrozy, nawet mimo zainwestowania w turbo hiper wspaniałe rękawiczki.

Miała być Ploska ale…

Docelowo mieliśmy jeszcze zdobyć Ploskę, która z czerwcowego trekkingu sprzed 12 lat kojarzyła mi się z… niekończącą się górą. Jest to szczyt, który wydaje się niepozorny. Ale idąc na niego ma się wrażenie, że szlak nie ma końca. Kiedy docieramy na Chyžky – przełęcz i rozległą polanę z szałasami, pomiędzy którymi latem maszerują stada owiec, dochodzimy do wniosku, że robi się późno. Mamy jeszcze ok. godzinę-półtorej światła dziennego. Wejście na Ploskę i zejście z niej do auta zajęłoby nam więcej czasu. Dlatego z Chyžky idziemy żółtym szlakiem przez Zeleną Dolinę do Liptovskich Revúcy. Gdy docieramy do miejscowości jest już ciemno.

Wielka Fatra – warto tu wpaść o każdej porze roku

Była to moja trzecia albo czwarta w życiu wizyta w Wielkiej Fatrze, Marka któraś z kolei (dla niego Wielka Fatra to przede wszystkim bike park w Rużomberku). Generalnie pasmo to jest niesamowicie klimatyczne. Głównie za sprawą rozległych połonin, które tworzą krajobraz głównego, wielkofatrzańskiego grzbietu. O każdej porze roku będzie tu pięknie i widokowo. Bowiem panorama rozciągająca się z najwyższych szczytów Wielkiej Fatry jest niesamowicie rozległa. Nie są to też bardzo trudne technicznie góry. Tu raczej należy się liczyć ze sporymi dystansami do pokonania. Dlatego część osób eksploruje Wielką Fatrę na rowerach lub zimą na skiturach. Trasa realizowana przez nas jest bardzo różnorodna i bardzo widokowa. Gdyby nie zimowy, krótki dzień, to na pewno weszlibyśmy na Ploskę. Ale niska temperatura i ogólne zmęczenie sprawiły, że zrezygnowaliśmy z jej zdobywania. Ale nie ma nic straconego. Na pewno jeszcze nie raz tu wpadniemy.

Wielka Fatra praktycznie

• Wielka Fatra ma ok. 40 km długości. Rozciąga się między Małą Fatrą a Tatrami Niżnymi.
  • Najwyższym szczytem pasma jest Ostredok (1592 m n.p.m.).
  • Wyższe partie Wielkiej Fatry to rozległe połoniny, w efekcie maszerując Wielkofatrzańską Magistralą (szlak czerwony) macie gwarantowane cudowne widoki. W niższych partiach pasmo jest mocno zalesione i poprzecinane dość głębokimi dolinami.
  • Lptovskie Revúce to całkiem dobra baza wypadowa w pasmo Wielkiej Fatry. Z miejscowości wychodzi 5 różnych wariantów szlaków, które pozwolą Wam dotrzeć do głównego grzbietu.
  • Nasza trasa w formie pętli miała 23,5 km długości i zajęła nam 7 godzin (wraz z przerwami) przy 1200 m wzniosu.

1. Latem, gdy trawa się zieleni jest przepięknie, ale i zimową porą jak widać ma swój niesamowity urok to miejsce. Wspaniała przygoda, która z pewnością na długo zapada w pamięci

1. O każdej porze roku jest tam pięknie. Mamy nadzieję wybrać się tam kiedyś na jesieni, przy nieco bardziej rudych kolorkach 🙂