Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego – najlepsze miejsce na spacer w Szybeniku

Szybenik uwielbiamy! To chorwackie miasto nawet w szczycie letniego sezonu nie jest tak zatłoczone, jak chociażby Split czy Zadar. A jeśli wpadniecie tam zimą lub na wiosnę, wtedy w ogóle będziecie się mogli cieszyć niesamowicie kameralną atmosferą. Szybenik ma wiele zalet, wśród których na pierwszy plan wysuwa się jego malownicze położenie. Nie znajduje się bowiem nad otwartym morzem, natomiast jest z nim połączone kanałem. I to właśnie wzdłuż niego znajduje się niesamowicie widokowa trasa spacerowa. Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego to stosunkowo nowa inwestycja, która pozwoli Wam zobaczyć z bliska twierdzę św. Mikołaja oraz nacieszyć oczy cudowną panoramą Szybenika. To co, idziemy na wspólny spacer?

Parę słów o Kanale św. Antoniego

Jednak zanim pójdziemy na spacer, skupmy się na chwilę na samym Kanale św. Antoniego. Jak już wspomnieliśmy, jest on jedynym połączeniem Szybenika z otwartym morzem. Ma ok. 2,5 km długości i posiada charakter krasowy. Według badaczy był on kiedyś kanionem rzeki Krki, która ma swoje ujście tuż obok Szybenika. A wywnioskowali to po tym, że ślad jej koryta ciągnie się aż do otwartego morza. Teren wzdłuż samego kanału jest wyjątkowo piękny, bowiem porastają go lasy sosnowo-dębowe. Wyodrębniono też 600 innych gatunków roślin. Panuje tu typowo śródziemnomorski klimat. Wejścia do kanału od strony morza strzeże perła weneckiego budownictwa fortyfikacyjnego, czyli twierdza św. Mikołaja. Ale to nie jedyna atrakcja, jaka czeka w kanale.

Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego

Promenada wzdłuż Kanału św. Antoniego

Kiedy kilka lat temu byliśmy w Szybeniku promenada wzdłuż kanału św. Antoniego (Kanal sv. Ante šetnica) jeszcze nie istniała (lub była dopiero w budowie). Dlatego kiedy w marcu 2022 dość spontanicznie postanowiliśmy spędzić dwie noce w tym mieście od razu wiedzieliśmy, że chcemy się nią przespacerować. W szczególności, że w międzyczasie naoglądaliśmy się zdjęć stamtąd.

Punkt startowy – twierdza św. Mikołaja

Do promenady wzdłuż kanału św. Antoniego postanowiliśmy podjechać autem, by spacer zacząć od strony twierdzy św. Mikołaja. W tym celu udaliśmy się w stronę Veliko Jezero i Zablaće. Samochód zostawiamy na parkingu nieopodal początku promenady oraz w bliskim sąsiedztwie twierdzy. Zresztą, to warownia jest naszym pierwszym punktem spaceru. Z parkingu musimy przejść najpierw wzdłuż brzegu, a następnie drewnianym pomostem a’la Plitwice na wysepkę Školjića.

Z niej do twierdzy przejść można po kamiennej grobli, o ile jest akurat odpływ i kamienie nie są zalane przez morze. Teoretycznie warownię można zwiedzać tylko podczas wycieczek łodziami organizowanymi z Szybenika. W praktyce, zostawiono rusztowania, od strony wysepki, po których miejscowi skwapliwie wchodzą na teren budowli (na moment też się tam wspominamy, robimy szybkie zdjęcie z góry i schodzimy – ALE Was do tego NIE namawiamy). Twierdza św. Mikołaja z czterech stron obmywają wody morza. W 2017 roku został wpisany na listę UNESCO wraz z innymi tego typu budowlami, które wchodziły w skład weneckiego systemu obronnego z XVI i XVII wieku. Tym, co ją z pewnością wyróżnia, to fakt, że zbudowana została na planie trójkąta, co było w tych czasach rzadkością. Spędzamy w jej okolicy dłuższą chwilę. Jednak z racji zbliżającego się zachodu słońca ruszamy na promenadę.

Twierdza św. Mikołaja

Promenadą wzdłuż kanału

Generalnie cała promenada ma ok. 4,5 km długości i łączy twierdzę św. Mikołaja z zatoką Panikovac znajdującą się bliżej centrum miasta. W całości została wyłożona kamieniami i pozwala dotrzeć zarówno do punktów widokowych, jak i znajdujących się wzdłuż kanału atrakcji. My spacer zaczynamy przy jej południowym krańcu. Początkowo trasa wiedzie przez niezbyt gęsty las, na tym samym poziomie, co morze. Po kilku minutach docieramy do Zatoki Minerska (Uvala Minerska). W jej obrębie znajdziecie ładną plażę oraz kompleks obiektów zbudowanych przez armię Jugosłwiańską. Za nią ścieżka zaczyna się powoli wznosić.

Morski tunel i jaskinia św. Antoniego

Tuż przed dwoma punktami widokowymi można na chwilę zboczyć z promenady, by schodami poprowadzonymi wzdłuż klifu zejść bezpośrednio nad brzeg morza. A tam czekają dwie atrakcje. Pierwszą jest jaskinia św. Antoniego. W jej wnętrzu powstała kaplica pod wezwaniem tego samego świętego. Do 1930 roku pełniła swoją religijną funkcję. Później w kanale zaczęto instalować baterie obronne oraz budować obiekty wojskowe. A do kaplicy…dobudowano bunkier.

Natomiast tuż obok, lecz znacznie poniżej, wykuto tunel dla łodzi podwodnych. A dokładniej dla łodzi torpedowych, zwanych Oczami Hitlera. Zarówno do kaplicy, jak i tunelu możemy swobodnie zajrzeć. Co ważne, stworzono tu też miejsce do cumowania łodzi. Jeśli więc będziecie wypływać/wpływać jachtem z/do Szybenika, wtedy możecie się

Punkty widokowe

Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego ma wiele punktów widokowych, ale dwa z nich znajdują się na pagórkach, które oferują fenomenalną panoramę 360 stopni. Na pierwszy z nich wychodzimy zaraz po opuszczeniu jaskini i powrocie na promenadę. Już z niego widoki są świetne. Jednak jego wyższy sąsiad, czyli mający 64 m n.p.m. Lobor oferuje dużo bardziej rozległą panoramę. W szczególności na sam Szybenik, względem którego jest bliżej. Oczywiście podczas naszej wizyty strasznie wieje, więc nie spędzamy na nim zbyt wiele czasu. Ale i tak doceniamy piękno tak Szybenika, jak i samego kanału.

Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego

Droga powrotna i nasze wrażenia

Ponieważ auto zostawiliśmy przy twierdzy św. Mikołaja, to z Loboru nie schodzimy do zatoki Panikovac, lecz wracamy tą samą drogą. Towarzyszy nam zachodzące słońce oraz wiatr. Na promenadzie spotkaliśmy dosłownie garstkę osób. A na wspomnianych wyżej punktach widokowych byliśmy sami. Trasa jest naprawdę bardzo malownicza i o każdej porze roku będzie świetnym pomysłem na spacer. My najbardziej byliśmy zachwyceni różnorodnością krajobrazów i roślinności oraz licznymi punktami widokowymi (czasem wystarczy zejść z wytyczonej ścieżki, by wyjrzeć na klify i spojrzeć z góry na kanał). W trakcie spaceru zrobiliśmy w sumie 9 km i zajęło nam to nieco ponad 2 godziny. Czy polecamy? No pewnie!

Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego praktycznie

• Promenada wzdłuż kanału św. Antoniego ma ok. 4,5 km długości.
  • Łączy zatokę Panikovac z twierdzą św. Mikołaja.
  • W całości jest wyłożona kamyczkami. Udostępniona jest zarówno pieszym, jak i rowerzystom. Ale uwaga! Znaki ustawione przed dwoma pagórkami z punktami widokowymi informują, że rowerzyści mogą na nie z rowerami wejść, natomiast nie wolno im na nie pojdeżdżać/zjeżdżać z nich.
  • Wzdłuż trasy ustawione są ławeczki, tablice informacyjne. W trakcie naszej wizyty, w zatoce Minerska trwały prace wykończeniowe nad budynkiem, który ma chyba pełnić rolę centrum kulturalnego. W marcu była tam organizowana jakaś wystawa.
  • Choć wzdłuż kanału rośnie sporo drzew, to tylko na wybranych odcinkach będą one gwarantować cień. Dlatego latem lepiej zaplanujcie spacer bliżej zachodu słońca.
  • A jeśli zdecydujecie się tam wpaść w ciągu dnia, to zabierzcie ze sobą kostium kąpielowy. Podczas spaceru znajdziecie kilka przyjemnych miejsc do kąpieli wodnych i słonecznych.
  • W Szybeniku znaleźliśmy bardzo fajny nocleg. Apartament Krecak znajduje się blisko twierdzy i plaży Banj, do tego darmowy parking.

Szybenik

1. Mury są przede wszystkim w Szybeniku 😉 Na trasie spacerowej jest natomiast jedna twierdza 🙂