Twierdza Rozafa – najlepszy punkt widokowy Szkodry

Odkąd jeździmy do Albanii praktycznie zawsze zaglądamy do Szkodry. Nie wiem, ile razy byliśmy obok twierdzy Rozafa, ale pewnie kilkanaście. Spacerowaliśmy poniżej niej, wokół niej, naprzeciwko niej, ale ani razu nie zdecydowaliśmy się wejść do środka. Dlaczego? Nie mam zielonego pojęcia, ale ostatecznie zdecydowaliśmy się ją zwiedzić podczas wakacji 2017. Czy było warto? Oczywiście! Bo twierdza Rozafa to jeden z lepszych punktów widokowych w okolicach Szkodry.

Twierdza owiana legendą

Zanim przejdziemy do historii twierdzy, sięgnijmy najpierw do legendy, jaka krąży na jej temat. Otóż warownię tę budowało trzech braci. Codziennie bardzo ciężko pracowali, ale w nocy poniesiony przez nich trud był niweczony, gdyż stawiane przez nich ściany za każdym razem się waliły. Bracia nie wiedzieli, co mają począć, aż pewnego dnia z mgły wyłonił im się starzec, który poradził, aby w jednej ze ścian zamurowali żywą osobę. Dzięki tej ofierze budowla miała się nie rozpadać. Trzem mężczyznom bardzo trudno było zdecydować, kogo mają poświęcić. Ostatecznie postanowili, że zamurują jedną ze swoich żon – tę, która przyniesie im obiad następnego dnia. Oczywiście obiecali między sobą, że żadnej ze swych partnerek nie powiedzą o całym układzie. Jednak starsi z braci nie dotrzymali danego słowa i ostrzegli swe małżonki. Najmłodszy z nich tego jednak nie uczynił. Następnego dnia obiad przyniosła im Rozafa – córka najmłodszego z braci. Kiedy dowiedziała się, jaki los ma ją czekać, nawet nie oponowała. Ponieważ była świeżo upieczoną mamą poprosiła tylko, aby nie zamurowywano jej prawej piersi, by mogła karmić swego synka; prawej dłoni, by mogła go głaskać; prawej nogi, by mogła go kołysać oraz prawego oka, by mogła go widzieć. Dzięki poświęceniu Rozafy zamek ostatecznie stanął oraz otrzymał wyjątkową nazwę!

Twierdza Rozafa i jej historia

Legenda legendą, ale bez wątpienia twierdza Rozafa ma długą i bogatą historię. Obszar północnej Albanii, w tym teren współczesnej Szkodry, zamieszkany był już od czasów antycznych. Na wzgórzu, na którym znajdują się obecnie ruiny twierdzy, istniała już wtedy warownia, w której żyły plemiona iliryjskie. Później została ona przejęta przez Rzymian, którzy podbili tę okolicę w 167 r. p.n.e. Twierdza Rozafa swój obecny kształt zawdzięcza Wenecjanom, którzy w XIV w. dokonali jej przebudowy i rozbudowy. Budowla ta zapisała się na kartach historii przede wszystkim podczas ataku wojsk tureckich, w wyniku których doszło do trwającego kilka miesięcy oblężenia Szkodry. Ostatecznie miasto wraz z twierdzą przeszły w ręce Turków. Później warownia była jeszcze atakowana przez wojska czarnogórskie, podczas I wojny bałkańskiej. Twierdza Rozafa ma również związki z polską archeologią. Otóż nie tak dawno temu, archeolodzy z Uniwersytetu Warszawskiego odkryli, że na terenie budowli w okresie późnego antyku znajdował się kościół. W późniejszych czasach istniała tam katedra, która później została zamieniona w meczet, ale do czasu polskiego odkrycia, nie było jasne, czy wcześniej istniał tam obiekt kultu religijnego.

Zwiedzanie

Po dotarciu do głównej bramy i zakupieniu biletów wchodzimy na teren twierdzy. W sierpniowy poranek kręci się tu całkiem sporo turystów, głównie zorganizowanych wycieczek z Polski. Większość z nich kłębi się na punkcie widokowym znajdującym się po prawej stronie, zaraz za wejściem do warowni.

Twierdza Rozafa

Z tego też powodu najpierw udajemy się na drugi, położony centralnie dziedziniec, gdzie znajdują się m.in. cysterny oraz katedra zamieniona później na meczet.

Następnie przechodzimy na trzeci dziedziniec, gdzie znajduje się rezydencja weneckiego władcy, w której obecnie urządzono całkiem przyjemne muzeum historyczne. Zobaczyć tam można makietę zamku i okolic, która świetnie obrazuje to, jak niegdyś wyglądały te tereny. Oprócz tego znajduje się tam wystawa prezentująca przedmioty wydobyte tu podczas prac archeologicznych. Notabene, po tym jak zrobiliśmy w muzeum kilka zdjęć okazało się, że nie można tam fotografować. Dzielimy się zatem tylko jedną fotografią. Z murów trzeciego dziedzińca rozpościera się piękny widok na rzeki Drin i Buna. Przy okazji możemy się doskonale przyjrzeć korkowi ciągnącemu się z centrum Szkodry w stronę Tirany, jak i przejścia granicznego z Czarnogórą, do którego mieliśmy się zamiar udać po zwiedzaniu.

Kiedy polskie wycieczki znikają z pierwszego dziedzińca, szybko się tam przenosimy, by spojrzeć na Szkodrę niemalże jak z lotu ptaka. Wcześniej mogliśmy podziwiać podobny widok, lecz nie z twierdzy Rozafa, a ze wzgórza położonego na przeciwko niej, które opisywaliśmy w zimowym wpisie z 2014 r. -> klik. Dla roztaczającej się z murów warowni panoramy warto wydać 200 leków za bilet (co zresztą jest naprawdę niewygórowaną kwotą). Nawet przy tak kiepskiej widoczności, jaką mieliśmy w sierpniu, jest co podziwiać.

I kiedy tak staliśmy i podziwialiśmy Szkodrę, Jezioro Szkoderskie i ich okolicę, zaczęliśmy się mocno zastanawiać, dlaczego dopiero teraz zdecydowaliśmy się odwiedzić twierdzę Rozafa. I wiecie co? Nie znaleźliśmy żadnej, sensownej, tłumaczącej nas odpowiedzi. A Wam radzimy jedno – jeśli będziecie w Szkodrze to Twierdza Rozafa powinna znaleźć się w Waszym top 3 miejsc do odwiedzenia!

Twierdza Rozafa informacje praktyczne

• Jeśli przyjeżdżacie do twierdzy autem, to możecie zostawić go na niższym, płatnym parkingu (200 leków), gdzie znajduje się również toaleta, lub też udać się nieco poniżej głównego wejścia, gdzie przy drodze wiodącej do twierdzy znajduje się wydzielone miejsce dla samochodów. Opcję nr dwa raczej odradzamy po deszczu lub zimą, gdyż dojazd jest stromy i wyłożony kamieniami, które są dość śliskie nawet wtedy, gdy panują suche warunki.
  • Bilet wstępu kosztuje 200 leków/os.
  • Wejście do muzeum na terenie twierdzy jest dodatkowo płatne (150 leków/os.).
  • Twierdza czynna jest od 8.00 do 20.00 latem i od 8.00 d0 16.00 zimą.

A tak twierdza Rozafa prezentuje się w trakcie naszego filmowego spaceru: