Ski Centar Ravna Planina
BiH 2017/18 Bośnia i Hercegowina

Ski Centar Ravna Planina, czyli nowy, zimowy ośrodek Bośni i Hercegowiny

-
17 stycznia 2018

Przed kolejnym, zimowym pobytem w Bośni i Hercegowinie oboje przekopywaliśmy odmęty internetu w poszukiwaniu ciekawych miejsc, które w szczególności spodobałyby się narciarzom/snowboardzistom. W ten sposób Marek trafił na informacje o nowej inwestycji, jaka rozpoczęła się w okolicach Pale. Chodzi o Ski Centar Ravna Planina, gdzie postawiono pierwszą kolej gondolową w Bośni i Hercegowinie, a docelowo ośrodek ten ma zostać połączony z Jahoriną, tworząc ogromne możliwości dla entuzjastów sportów zimowych. Postanowiliśmy więc wybrać się do Gornje Pale, by przekonać się, co na ten moment może zaoferować to miejsce.

Rodzinna firma z tradycjami

Ośrodków sportów zimowych jest w Bośni i Hercegowinie kilka. Wszystkie mniej lub bardziej się rozwijają, ale wciąż nie są zbyt mocno wypromowane w Europie. Niemniej potencjał jest, w szczególności w ilości gór, jakie kraj ten ma w swoich granicach oraz dzięki dość śnieżnym zimom. I potencjał ten bez wątpienia zauważyła rodzinna firma Majnex, która powstała w 1989 r. w Pale. Początkowo głównie zajmowała się paliwami (w mieście znaleźć można stacje należące do niej), ale później rozszerzyła swą działalność o szeroko pojętą budowlankę. Do rodziny, która stworzyła firmę Majnex, należały też tereny górskie w okolicach wsi Gornje Pale (tuż obok samego Pale). I pewnego dnia zdecydowali o tym, by stworzyć na nich ośrodek narciarski. Skąd w ogóle ten pomysł? Przede wszystkim zauważyli, że wielu turystów jeżdżących na stokach Jahoriny nocuje później w Pale, gdzie ceny w hotelach/pensjonatach są niższe niż w tym ośrodku narciarskim. Zaczęli szukać rozwiązania, które sprawi, że osoby te zechcą więcej czasu spędzić w Pale i okolicach. I w ten sposób powstała idea zbudowania ośrodka narciarskiego. W pierwszej kolejności wykarczowano las i postawiono wyciąg orczykowy, a pod koniec 2017 na Ravną Planinę zaczęła narciarzy i pieszych wwozić pierwsza na terenie Bośni i Hercegowiny kolej gondolowa. Jednak Majnex nie chce poprzestać tylko na tym, gdyż cała inwestycja została stworzona z myślą o tym, aby Gornje Pale połączyć z Jahoriną. Obecnie jednak ten drugi ośrodek narciarski wciąż nie dał zielonego światła na stworzenie Jahoriny Express, czyli długiej kolei gondolowej, która miałaby zacząć się na Ravnej Planinie, a kończyć w okolicach hotelu Vučko. Zarys jej przebiegu zobaczyć można na GoogleMaps:

Ravna Planina - Jahorina

Ski Centar Ravna Planina, czyli inwestycja, która robi wrażenie

Nasz pobyt w Ski Centar Ravna Planina został zorganizowany przez Borislavę, która w ośrodku narciarskim zajmuje się marketingiem i promocją. Przed wyjazdem do Bośni i Hercegowiny skontaktowałam się z nią, aby podpytać o kilka kwestii związanych z tym centrum sportów zimowych. Od słowa do słowa Borislava nie tylko postanowiła się z nami spotkać, ale także pomóc w zaplanowaniu całego dnia na Ravnej Planinie. Do Gornje Pale przyjeżdżamy w piątek, 5 stycznia, czyli tuż przed prawosławnymi świętami Bożego Narodzenia. Między innymi z tego powodu w ośrodku narciarskim od rana jest spory ruch. Borislava szybko znajduje nas na parkingu. Od razu Was rozpoznałam. Po pierwsze ze względu na Wasz samochód, a po drugie ze względu na twój kolor włosów. Najpierw udajemy się na kawę do restauracji Gondola, która w szczególności na górnym piętrze prezentuje się naprawdę zacnie. Jest tam spore palenisko, a całość jest naprawdę świetnie wykończona drewnem. Do tego rozciąga się stamtąd przyjemny widok na stok narciarski.

Restauracja Gondola

Restauracja Gondola

Najpierw stworzyliśmy wyciąg orczykowy oraz restaurację. Kolejnym krokiem było postawienie gondoli. Zależy nam, aby kompleks działał cały rok. Zimą dla narciarzy/snowboardzistów; latem dla rowerzystów i pieszych. W okolicy mamy sporo szlaków, chcemy też stworzyć wypożyczalnię rowerów i quadów. Do tego na ten moment mamy zainstalowaną tyrolkę, która przebiega obok restauracji, w poprzek stoku. Docelowo planujemy rozwiesić linę z górnej stacji gondoli aż na sam dół. Jeśli chodzi o nieco większe inwestycje, to prawdopodobnie już w tym roku ruszy budowa hotelu tuż obok restauracji Gondola. My tak naprawdę jesteśmy gotowi na to, aby połączyć się z Jahoriną. Mamy przygotowany teren oraz posiadamy środki na tę inwestycję. Problem polega na tym, że Jahorina wciąż nam na to nie pozwala. Generalnie współpracujemy z tym ośrodkiem od jakiegoś czasu, ponieważ nasza firma budowała dla nich zbiorniki na wodę do sztucznego naśnieżania. Niestety z racji tego, że zdecydowali się na to dość późno, nie zostały one skończone na ten sezon, więc w dużej mierze Jahorina wciąż jest mocno uzależniona od naturalnych opadów. U nas tego problemu nie ma, gdyż od razu stworzyliśmy te zbiorniki u siebie, przy górnej stacji gondoli. W efekcie, gdy tylko temperatura spada poniżej zera jesteśmy w stanie naśnieżyć cały stok. Zastanawialiśmy się trochę z Markiem, czy stawianie gondoli w tym miejscu, to nie jest trochę przerost formy nad treścią. Ale później doszliśmy do wniosku, że jednak gondola zarówno dla narciarzy, jak i pieszych jest najbardziej pewnym i wygodnym środkiem transportu, w efekcie nawet przy bardzo słabych warunkach pogodowych (duży opad śniegu, zachmurzenie itd.) pozwoli na komfortowe dostanie się na górę.

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Markowe, narciarskie wrażenia

Po dotarciu na miejsce pierwszym elementem, który rzuca się w oczy jest dość długi, ale jednak wcale nie bardzo szeroki główny stok. Na szczęście już po przyjrzeniu się mapie ośrodka okazuje się, że nie jest to jedyna trasa, która czeka na narciarzy. Do dyspozycji są 2 wyciągi, czyli nówka sztuka gondola, oraz orczyk pojedynczy. Pierwsze z czego skorzystałem, to oczywiście kolej, która wywozi nas na samą górę szybko i wygodnie. Stamtąd mamy do wyboru parę wariantów, ale niestety przez temperaturę, która była mocno na plusie oraz niewystarczającą ilość śniegu główny stok, który zaczyna się stromą ścianką był zamknięty na jego górnym odcinku. Pozostała mi zatem jazda wijącą się, ale dość łagodnie opadającą nartostradą schowaną bardziej w lesie. Jednak po zagłębieniu się kawałek w las mamy znów wybór czy dalej jechać łagodną nartostradą czy skrócić sobie kawałkiem czerwonej trasy. Jednym słowem teren przygotowany dla narciarzy/snowboardzistów okazał się dość duży, a trasy pomyślane w taki sposób, aby odpowiadały każdemu. Jak na nowoczesny ośrodek przystało nie mogło w nim zabraknąć systemu sztucznego naśnieżania, który obejmuje nie tylko główny stok ale i również część leśnych nartostrad. Dodatkowo samo położenie ośrodka pomaga w utrzymaniu dobrych warunków narciarskich, gdyż poza stokiem skierowanym na północ okoliczne lasy trzymają wszystkie trasy w cieniu przez prawie cały dzień. Podczas mojej jazdy, mimo dość wysokiej temperatury śnieg tylko bliżej wypłaszczenia przy dolnej stacji zaczął delikatnie rozmiękać, a w większości pozostał zmrożony aż do wieczornej jazdy. Dodatkową zaletą nocnej jazdy jest to, że przed nią cały oświetlony stok jest przygotowywany stąd też przerwa w działaniu ośrodka, podczas której my skorzystaliśmy z dań serwowanych przez restaurację. Niestety na razie gondola nie działa podczas nocnej jazdy, ponieważ w górnej części nie ma jeszcze zamontowanego oświetlenia. Do dyspozycji jest jednak orczyk, który wwozi narciarzy maksymalnie do 3/4 stoku. Zainteresowanie nocną jazdą było wcale nie małe i to nie tylko przez doświadczonych narciarzy, ale również dopiero tych uczących się. Ci drudzy korzystali z tego, że można się z niego bezpiecznie wypiąć w niższej łagodnej części i nie trzeba wcale jechać nim do końca. Co do samych tras narciarskich to tutaj tak samo jak na całych Bałkanach nie ma trendu do spłaszczania stoków do jednolitego nachylenia na całej długości. Zamiast tego napotkamy tu delikatne wypłaszczenia oraz większe czy mniejsze krótkie stromizny, jednak moim zdaniem dodaje to trochę więcej urozmaicenia do samej jazdy i osobiście wolę naturalną rzeźbę terenu niż lekko pochylony płaski jak stół stok… Na koniec dodam jeszcze, że na zdjęciach stok może wydawać się dość wąski jednak w rzeczywistości mamy na prawdę dużo miejsca do jazdy i raczej nie spotkałem się z sytuacją gdzie np. nie mogłem kogoś wyprzedzić.

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Podsumowując ośrodek pomimo, że dużo mniejszy niż Bjelasnica czy Jahorina, to pozytywnie mnie zaskoczył. Owszem, jeśli chodzi o najbardziej lubiany przeze mnie freeride, to pod tym kątem nie ma zbytnio czego tu szukać, jednak przygotowane trasy też potrafią dostarczyć sporo zabawy. Główną zaletą w porównaniu do Jahoriny będą na pewno sporo niższe ceny. Poza tym dzięki dobremu umiejscowieniu ośrodka oraz w pełni działającemu systemowi naśnieżania, przy słabych naturalnych opadach mogą być tu lepsze warunki, co potwierdziła końcówka zeszłego sezonu, gdzie pomimo znacznej różnicy wysokości obu stacji to właśnie Ravna Planina działała dłużej niż Jahorina. Dzień wcześniej jeździłem cały dzień na tej drugiej i po południu na trasach zaczęło wychodzić już dużo kamieni, a tutaj nawet pod koniec ciepłego dnia warunki na głównym stoku były dobre. Jest to naprawdę duża prywatna inwestycja, której życzę na przyszłość jak najlepiej i mam nadzieje jeszcze tam zawitać, zarówno latem, jak i zimą!

Ski Centar Ravna Planina

Rude, nienarciarskie wrażenia

Ski Centar Ravna Planina to miejsce całkiem przyjazne dla tych, którzy na żadnym zimowym sprzęcie nie jeżdżą. Przede wszystkim z Gornje Pale wychodzi całkiem pokaźna ilość szlaków pieszych. Przede wszystkim można się stamtąd udać do Jahoriny, a docelowo na szczyt Ogorjelicy. Fakt faktem część z nich wyznaczona jest średnio, to znaczy są strzałki na skrzyżowaniach dróg, ale później, w terenie brak jakichkolwiek oznakowań. To jednak ma się zmienić, o co planuje zadbać sam Ski Centar Ravna Planina. Póki co osoby, które pieszo chcą dotrzeć do górnej stacji kolei gondolowej, mogą bez problemu udać się tam wzdłuż nartostrady, która choć przecina główny stok, to całkiem bezpiecznie i szybko pozwala tam dotrzeć. Z Ravnej Planiny można następnie pójść bezpośrednio do Jahoriny. Ja jednak się na to nie zdecydowałam, a to głównie dlatego, że na Jahorinie spędziliśmy cały, poprzedni dzień i nie bardzo widziałam sens w tym, by tam iść pieszo. Dlatego w czasie, gdy Marek korzystał z popołudniowej jazdy, spacerowałam po okolicy, a później grzałam się w knajpce przy górnej stacji wyciągu, obok sztucznego zbiornika na wodę.

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina

Ski Centar Ravna Planina praktycznie
  • Ski Centar Ravna Planina znajduje się w Gornje Pale, jakieś 3 km od centrum Pale.
  • Przy dolnej stacji wyciągu znajduje się duży, bezpłatny parking oraz restauracja Gondola.
  • Do dyspozycji narciarzy jest kolej gondolowa składająca się z 19 kabin, które mogą przewozić 10 narciarzy, co daje przepustowość 2200 osób na godzinę. Oprócz tego funkcjonuje tam wyciąg orczykowy, który dociera nieco poniżej górnej stacji gondoli. Jest także mały wyciąg dla dzieci (tzw. wyrwirączka) oraz wydzielona część stoku do nauki dla najmłodszych.
  • Na ten moment ośrodek posiada 7500 km tras narciarskich, z czego główny stok (mający homologację FIS) ma długość 1400 m.
  • Wyciągi działają od 9.00 do 16.00 oraz od 18.30 do 21.30 (noćno skijanie).
  • Ceny karnetów dla dorosłych: 25 KM karnet dzienny, 20 KM karnet na pół dnia, 17 KM nocna jazda.
  • Na miejscu można: wypożyczyć sprzęt narciarski/snowboardowy czy wynająć instruktora.
  • Koliba Gondola, działająca przy górnej stacji kolejki oferuje bardzo podstawowe produkty, takie jak woda i piwo oraz ciepła kawa/czekolada z automatu. Natomiast restauracja Gondola to lokal z prawdziwego zdarzenia, z bogatym menu i bardzo przystępnymi cenami.
  • Aktualne informacje na temat ośrodka, znaleźć można na oficjalnej stronie Ski Centar Ravna Planina -> KLIK.
  • Obecnie noclegi bez trudu znaleźć można w Pale. My nocowaliśmy w Pensjonacie Jakovljević (ul. Srpskih ratnika 125; jest na Booking.com). Pokoje z aneksem kuchennym i balkonem. Dobre warunki, a na parterze budynku jest sklep spożywczy, więc po zakupy na śniadanie nie trzeba daleko chodzić.

 

Ski Centar Ravna Planina mapa

Jeśli chcecie jeszcze lepiej poznać Ski Centar Ravna Planina to obejrzyjcie również nasz film stamtąd:

TAGI
Powiązane wpisy