Trasa widokowa powyżej Doliny Logarskiej (Solcavska Panoramska Cesta)

Dolinę Logarską odwiedziliśmy już wcześniej. Jest to jedno z bardziej rozpoznawalnych, obok Bledu, miejsc w Słowenii. Nasza rowerowa przejażdżka po dolinie nie wywarła na nas wielkiego wrażenia. Niestety dopiero nieco później odkryliśmy, że na Dolinę Logarską można spojrzeć z nieco szerszej perspektywy, dzięki widokowej drodze poprowadzonej w jej pobliżu. Razem nie udało nam się nią przejechać. Za to miałem okazję odwiedzić ją podczas mojego prawie miesięcznego pobytu w tym kraju.

Słowenia. W krainie winnic

Solcavska Panoramska Cesta

Pod nazwą tą kryje się projekt, który posiada własną stronę internetową dostępną TU. Reklamowane jest przez hasło, że oferuje najpiękniejsze widoki. I już podczas przeglądania znajdujących się na stronie zdjęć trudno się z tym nie zgodzić. Mapa Solcavskiej Panoramskiej Cesty oferuje różne warianty pętli. W efekcie można je dopasowywać do ilości czasu, jaki posiadacie. Znajdziedzie tam zaznaczonych 18 punktów, które w dowolny sposób możecie połączyć tak, by zaplanować nawet całodzienną wycieczkę. Do większości z nich dotrzecie autem, a do niektórych w ramach krótkiego spaceru. Podstawowym wariantem jest wariant zielony, którym możecie zrobić widokową pętlę w okolicy wejścia do Doliny Logarskiej. Możecie też rozszerzyć wycieczkę o pętlę niebieską, która wiedze przez sąsiednią dolinę Matkov Kot, oraz o wariant pomarańczowy, który wywiezie Was w głąb gór.

logarskiej

Cały projekt ten to nie tylko podróż po miejscowych drogach, ale przede wszystkim możliwość odwiedzenia lokalnych gospodarstw turystycznych. To właśnie w nich będziecie mogli skosztować słoweńskich, regionalnych przysmaków, oraz poznać tutejsze rzemiosło. Cała trasa powiązana jest też historią o młodym pasterzu oraz smoku, a przy każdym przystanku znajdziecie tablice informacyjne, które przybliżą Wam historię tych miejsc, oraz znaczenie lokalnych legend. Na trasie znajdą się rekomendowane restauracje, klimatyczne noclegi, niesamowite punkty widokowe, oraz inne atrakcje. Drogi, którymi prowadzi Solcavska Panoramska Cesta są to tak de facto dojazdy do położonych wyżej farm. Na zielonej oraz pomarańczowej pętli zdecydowaną większość stanowią drogi szutrowe, ale o dobrej jakości i przy dobrych warunkach, dostępne praktycznie dla każdego samochodu osobowego.

Moja szybka wycieczka trasą widokową powyżej Doliny Logarskiej

Spędzając czas w Jamnicy, do Doliny Logarskiej miałem ok. 50 km. Jadąc przez góry, do górnej części zielonej pętli, nawet jeszcze bliżej. Dlatego stwierdziłem, że warto wybrać się tu choćby na chwilę. Na rowerowej farmie miałem jednak swoje obowiązki, które kończyłem zwykle ok. godziny 14, a na godzinę 19 musiałem być z powrotem na obiad. Wstępnie myślałem, że w ciągu tych niecałych 5 godzin spokojnie zdążę przejechać chociażby podstawową zieloną pętlę. Wybrał się ze mną znajomy Szkot, który tak jak ja spędzał czas w Jamnicy i chciał zobaczyć nieco więcej tutejszych niesamowitych krajobrazów. Pogoda nam sprzyjała, ale szybko okazało się, że pomimo niewielkiej odległości, dotarcie do głównej części trasy widokowej zajęło nam znacznie więcej niż godzinę. Górskie, kręte drogi, które dodatkowo w dużej mierze są szutrowe, nie pozwalają się zbytnio rozpędzić.

Wariant pomarańczowy

Jechaliśmy od strony miejscowości Črna na Koroškem, przez co wyjechaliśmy najpierw na pomarańczowy wariant trasy. Do regionu Solcava dotarliśmy przez przełęcz, która pomimo dużej wysokości schowana była w lesie. Z racji braku czasu odpuściliśmy punkty 16 i 17, ale na dalszej trasie w stronę Doliny Logarskiej, co jakiś czas, pojawiały się coraz ciekawsze widoki na góry. Droga na tym odcinku była szutrowa, ale dobrej jakości i na tyle równa, że spokojnie można tu jechać zwykłym samochodem osobowym. Asfalt pojawia się tylko na wysokości zabudowań, oraz przy przejazdach przez lokalne farmy. Nie zauważyliśmy żadnych dodatkowych oznaczeń trasy widokowej w terenie, ale wystarczy trzymać się jedynej, głównej drogi i raczej nie będziecie mieć . Następnie dojechaliśmy do głównej zielonej pętli i skierowaliśmy się ku jej górnej części.

Punkt 3: Farma Macesnik

Naszym pierwszym punktem była farma Macesnik oznaczona na mapie Solcavskiej Panoramskiej Cesty numerem 3. Znajduje się od razu przy drodze i oferuje piękne widoki na okolicę, oraz samą farmę od której wzięła nazwę. Kawałek powyżej znajduje się mały, drewniany młyn wodny. Można tu usiąść na ławeczce, a tablice informacyjne opowiedzą więcej o tym miejscu.

Punkt 4: Gospodarstwo Turystyczne Rogar

Dojeżdżając do kolejnego punktu już w tle widać jedną z większych atrakcji trasy, czyli kościółek Sv. Duh, ale do niego dojedziemy później. Gospodarstwo Turystyczne Rogar jest najwyżej położonym tego typu obiektem w Słowenii, w którym można przenocować. Znajdujemy się na wysokości 1250 m n.p.m. i oferuje przepiękną panoramę okolicy. Przy zatoczce, w której można zaparkować, znajdziecie tablice informacyjne opisujące miejsce, a także zobaczycie smoka, który odzwierciedla tutejszą nieprzewidywalną naturę i jest częścią legendy związanej z całą trasą. Powyżej, widać imponującą górę, oraz wejście do jaskini Potočka zijavka, do której prowadzi stąd szlak pieszy. Poniżej parkingu jest oczko wodne, ławeczka oraz leżaki, na których można wypocząć z pięknym widokiem na dolinę.

Punkt 5: Kościół Sv. Duh

Niesamowicie malowniczo położony niewielki kościół jest jedną z ważniejszych atrakcji przy całej trasie. Położony na przełęczy na wysokości 1235 m n.p.m. oferuje świetne widoki na sielankową okolicę. Niestety kościół był zamknięty, więc pozostało nam podziwianie go z zewnątrz. Obok mieści się niewielka kaplica, a po drugiej stronie drogi gospodarstwo, które oferuje dania lokalnej kuchni. Mając w perspektywie obiad i coraz bardziej ograniczony czas, nie zdecydowaliśmy się na degustację.

Z powodu braku czasu pominęliśmy punkt 6., który jest źródłem wody mineralnej i dojechaliśmy do punktu 7., czyli…

Punkt 7: Najlepszy punkt widokowy na Dolinę Logarską

Już dojeżdżając zobaczyliśmy sporych rozmiarów platformę widokową, co zwiastowało piękne krajobrazy. Po wejściu na nią okazało się, że jesteśmy idealnie powyżej głównego wjazdu do Doliny Logarskiej. Mogliśmy więc podziwiać niemal całą dolinę, oraz górujące ponad nią majestatyczne, skalne szczyty. To właśnie ten punkt zrobił na nas obydwu największe wrażenie i chociażby dla niego warto było tu jechać tyle czasu. Dolina Logarska popołudniem niestety jest już częściowo schowana w cieniu, ale widok rozciąga się jeszcze na sąsiednie tereny. Na platformie ustawiona jest tablica, która dokładnie wskazuje nazwy wszystkich szczytów, jakie znajdują się dookoła. Poza tym, tuż obok położone jest gospodarstwo Klemenšek, które jest chyba najczęściej fotografowanym w całej Słowenii. Podobno cały ten region jest promowany głównie fotografiami z tego właśnie miejsca i w sumie wcale mnie to nie dziwi. Poniżej platformy widokowej znajdziecie jeszcze leżaki, na których można wypocząć rozkoszując się jednocześnie zachwycającymi krajobrazami. Bardziej ambitni turyści mogą też tu wejść szlakiem, który zaczyna się niedaleko oficjalnego wejścia do Doliny Logarskiej. Przy dobrych warunkach pogodowych z pewnością warto tu przyjechać.

Punkt: 8 punkt widokowy Pastirkovo

Kawałek dalej znajduje się kolejny punkt widokowy, tym razem już bez platformy, natomiast znów z majestatycznie prezentującym się smokiem. Stąd możecie podziwiać panoramę doliny Matkov kot, w której znajdują się typowe dla tego regionu farmy. W tle widać okazałe szczyty Alp Kamnicko-Sawińskich.

Koniec czasu – powrót

Z założenia mieliśmy zrobić pełną pętlę, ale niestety czas przy takich widokach uciekał bardzo szybko. Zdecydowałem o powrocie tą samą trasą, ponieważ, aby domknąć pętlę zielonej trasy musielibyśmy zjechać w głęboką dolinę, a następnie znów wspiąć się na przełęcz, którą wjechaliśmy w ten region. Trasa, którą pokonaliśmy wcześniej, dalej była kręta i niezbyt szybka, ale przynajmniej trzymała stałą wysokość, dzięki czemu udało nam się sprawnie wrócić do Jamnicy, z tylko kilka minutowym spóźnieniem.

Trasa widokowa powyżej Doliny Logarskiej – moje wrażenia

Patrząc na mapę myślałem, że spokojnie będziemy w stanie zrobić pełną pętlę, nawet z naszym ograniczonym czasem. Jednak aby na prawdę nacieszyć oczy widokami, trzeba przeznaczyć zdecydowanie więcej czasu i aby dotrzeć do wszystkich wymienionych w trasie punktów, trzeba będzie przeznaczyć cały dzień. Włączając w to wizytę w samej Dolinie Logarskiej, oraz wycieczkę do wodospadu, może okazać się jednak że nawet 2 dni to będzie mało. Region jest tego zdecydowanie wart. Niemniej jednak warto było wybrać się tu chociaż na chwilę, a punkt widokowy nr 7 to moim zdaniem, miejsce obowiązkowe, jeśli ktoś odwiedza ten region. Droga sama w sobie nie oferuje cały czas widoków, ponieważ zdecydowana jej większość prowadzi w lesie. Widoki najczęściej pojawiają się w okolicach farm i tak czy inaczej jest ich sporo. Mając więcej czasu do dyspozycji z wielka chęcią wybrałbym się na któryś z proponowanych krótkich trekkingów.

logarskiej

Trasa widokowa powyżej Doliny Logarskiej – dla każdego?

Według informacji z oficjalnej strony, drogi, którymi poprowadzona jest trasa są w większości asfaltowe. Nie do końca jest to prawda. Zdecydowana większość trasy zielonej, oraz prawie cała trasa pomarańczowa, to drogi szutrowe. Odcinki asfaltowe pojawiają się praktycznie tylko przy zabudowaniach. W lesie jest szuter, ale uspokajam, że dalej ma on dobrą jakość i w mojej ocenie będzie przejezdny dla praktycznie każdego samochodu osobowego. Pomimo luźnej nawierzchni, nie ma tu wielu dziur i spokojnie można utrzymać sensowną prędkość, bez stresu o uszkodzenie auta. Drogi są górskie, kręte i miejscami dość strome. W zdecydowanej większości miejsc nie ma problemu z mijaniem się. Problemy na drogach mogą się jednak pojawić świeżo po zimie, lub po gwałtownych ulewach. Jeśli pogoda jest niepewna, albo dopiero co przechodziły jakieś większe burze, to nie zalecałbym raczej pokonywania trasy. Z drugiej strony, należy pamiętać, że wzdłuż całej drogi na stałe mieszkają ludzie i większość z nich codziennie musi gdzieś dojechać, więc powinna być ona utrzymana w stanie przejezdnym. Nie mam pojęcia jak wygląda ta trasa zimą. Widoki na pewno są niesamowite, ale wtedy, z racji dużych stromizn, bez samochodu z napędem 4×4 bym raczej nie próbował się tu wybierać. Podsumowując, przy dobrych warunkach pogodowych, pomimo głównie szutrowej nawierzchni, będzie dostępna dla wszystkich, bez względu na rodzaj posiadanego auta.

sv duh

Trasa widokowa powyżej Doliny Logarskiej – praktykalia

• Najlepiej zaplanować wcześniej swoją podróż korzystając z oficjalnej mapy online: www.solcavska-panoramska-cesta.si/en/the-map.
  • Do Solcavskiej Panoramskiej Cesty najlepiej dojechać drogą nr 428 z miejscowości Luče.
  • Można również skorzystać z szosy nr 926 z miejscowości Črna na Koroškem, ale trzeba liczyć się z tym, że jest to górska, kręta i w większości szutrowa droga.
  • Trasy położone w górnej części w zdecydowanej większości są szutrowe, ale przejezdne dla praktycznie każdego samochodu osobowego.
  • Trasa otwarta jest przez cały rok, ponieważ na stałe mieszkają wzdłuż niej ludzie, ale odradzałbym wycieczkę podczas złej pogody.
  • W sumie do odwiedzenia jest 18 różnych punktów, ale miejsc z ładnymi widokami jest znacznie więcej.
  • Trasy widokowe powyżej Doliny Logarskiej są bezpłatne, ale trasa w głąb słynnej doliny jest już dodatkowo płatna, a więcej o niej przeczytacie w naszym wpisie poświęconym tej dolinie.
  • Z racji dużych różnic wysokości oraz stromizn, nie poleciłbym tej trasy rowerzystom, choć bardziej ambitni mogą potraktować to jako wyzwanie.
  • Na trasie spokojnie znajdziecie miejsce, aby spróbować lokalnych specjałów, a w razie potrzeby również miejsce na nocleg.
  • W terenie nie kojarzę żadnych widocznych oznaczeń trasy, ale są to jedyne większe drogi w okolicy, więc nie sposób się zgubić.
  • Punkty na trasie w większości znajdują się tuż przy drodze i są dobrze widoczne.
  • Tablice informacyjne ustawione przy szosie są w trzech językach: słoweńskim, angielskim i niemieckim.

logarskiej

1. Dziękuję za piękną relację. Te magiczne zdjęcia pozwoliły mi poczuć się jakbym osobiście była w Słowenii. Uwielbiam takie klimaty, koniecznie muszę wybrać się tam w przyszłym roku. Opisana przez Ciebie trasa jest po prostu piękna.

2. Ale pięknie! ❤️
    Bałkany jakoś nigdy szczególnie mnie nie interesowały, ale wchodzę czasami na Waszego bloga i powoli się to zmienia 🙂