Dlaczego warto odwiedzić Zdziar? Bachledova Dolina i Ścieżka w koronach drzew Bachledka

Oboje z Markiem podczas każdej naszej podróży poszukujemy niesamowicie widokowych miejsc. Kiedy dowiedzieliśmy się, że w znanym nam bardzo dobrze Zdziarze na Słowacji powstała nowa, bardzo widokowa atrakcja, nie mogliśmy się doczekać, aż zobaczymy ją na własne oczy. Ścieżka w koronach drzew Bachledka, bo o niej mowa, nie zawiodła naszych wysokich oczekiwań, mimo że pogoda nie do końca była dla nas łaskawa.

Parę słów o Bachledovej Dolinie i okolicach

Ścieżka w Koronach Drzew znajduje się na terenie Magury Spiskiej, tuż w sąsiedztwie Tatr Bielskich. Powstała w ośrodku Bachledka Ski & Sun, stanowiącym centrum sportów zarówno zimowych, jak i letnich. Gdy jest śnieg można tu szaleć na nartach lub desce, latem na turystów czekają szlaki piesze, rowerowe oraz liczne atrakcje. A jedną z nich od niedawna jest Ścieżka w koronach drzew Bachledka. Do tej pory Zdziar odwiedzaliśmy głównie latem, by Marek mógł poszaleć w bike parku, a ja połazić po górach. Okolica jest wyjątkowo malownicza i naprawdę widokowa. Do tej pory na grzbiecie, na którym spotyka się wyciąg krzesełkowy wychodzący z Bachledovej Doliny, jak i wyciągi z Jezerska i Frankovej, znajdowała się mała, drewniana wieża, z której tak czy inaczej można było podziwiać Tatry. Jednak Ścieżka w Koronach Drzew pozwala cieszyć się znacznie bardziej rozległą panoramą, o czym mogliśmy się przekonać w październiku.

Ścieżka w koronach drzew Bachledka – przyjedź tu w środku tygodnia

Do Zdziaru wybraliśmy się w piątkowy poranek. Wiedzieliśmy, że odkąd Ścieżka w koronach drzew Bachledka (Chodník Korunami Stromov) została otwarta, przyciąga tłumy i w weekendy jest tam naprawdę tłoczno. Naiwnie myśleliśmy, że w piątek i to na dodatek rano nie będzie tam zbyt wielu osób. Jakież było nasze zdziwienie, gdy po dojechaniu pod dolną stację wyciągu krzesełkowego w Bachledovej Dolinie zastaliśmy praktycznie całkowicie zastawiony parking. Na szczęście nam udało się na nim jeszcze zaparkować. Ale 2 godz. później nie byłoby to już możliwe. Bowiem kiedy wyjeżdżaliśmy z Bachledovej Doliny auta stały wzdłuż drogi oraz nieopodal potoku. Podobno w weekendy samochody trzeba zostawiać bezpośrednio w Zdziarze, który jednak oddalony jest o jakieś 30 min marszu od ośrodka narciarskiego.

Po więcej podróżniczych inspiracji z Europy zapraszamy Was na bloga Where Is Evelyn!

Spacer do ścieżki i po ścieżce

Do Ścieżki w Koronach Drzew udaliśmy się pieszo. Generalnie z dwóch powodów. Po pierwsze wyciąg w Bachledka Ski & Sun jest potwornie wolny. Okazało się, że szybciej weszliśmy na górę, niż osoby, które w tym samym czasie, gdy my wyruszaliśmy, wsiadały na wyciąg. Po drugie, chcieliśmy zaoszczędzić 14 €, bowiem 7 € od osoby kosztuje wjazd i zjazd (6 € w jedną stronę). Bilety na ścieżkę kupujemy przy dolnej stacji wyciągu (8€ od osoby plus 2 € kaucji za karty magnetyczne). Dojście na górę zajęło nam jakieś 15 min.

Bachledova Dolina

Niestety rano pogoda nie rozpieszczała – było szaro, wietrznie i dość zimno. Dodatkowo Tatry zasnute były przez wał chmur, więc nie mogliśmy ich podziwiać w pełnej krasie. Wejście na ścieżkę znajduje się za niewielkim budynkiem, w którym kasuje się bilety. Następnie czeka spacer drewnianą kładką, która mniej lub bardziej ulokowana jest ponad czubkami drzew. W dwóch miejscach stworzono alternatywną wersję ścieżki, która jest nieco bardziej wymagająca. Np. można przejść po wąskiej, drewnianej kładce, poniżej której znajduje się metalowa siatka (nie jest to więc opcja dla osób z lękiem wysokości). Wzdłuż całej trasy znaleźć można punkty, w których pogłębić można swoją wiedzę na temat flory i fauny regionu. Głównie nastawione są one na najmłodszych odwiedzających, ale i dorośli sporo będą się mogli z nich dowiedzieć.

A na wieży…słońce!!

Ścieżka w Koronach Drzew Bachledka swój kulminacyjny punkt osiąga na wieży. Aby wejść na jej szczyt należy pokonać chodnik, który oplata ją w formie spirali. W środkowej części wieży znajduje się metalowa zjeżdżalnia, która jednak w trakcie naszego pobytu nie była jeszcze udostępniona. Kiedy wspinamy się na najwyższy poziom tej budowli, zaczyna wiać jeszcze bardziej. Momentami muszę naprawdę mocno trzymać się balustrady, by nie zostać pokonaną przez szalejące podmuchy.

Na samej górze czeka na nas najmocniej okupowana atrakcja ścieżki, czyli rozwieszona siatka z grubej liny, przez którą widać wszystkie poziomy wieży. Część osób traktowało tę konstrukcję jak trampolinę i po niej skakało. Część osób zaraz po wejściu na siatkę, kładło się i usiłowało jakoś wrócić na „stały ląd”. Marek wszedł na nią bez najmniejszych oporów, mnie chwilę zajęło, by przekonać się do tego pomysłu. Nie mam lęku wysokości, ale przez wiatr miałam przewiane zatoki i nieco kręciło mi się w głowie. Jak już je opanowałam, mogłam zdobyć siatkową konstrukcję.

W międzyczasie nad Bachledovą Dolinę przyszło słońce. Krajobraz natychmiast się zmienił, a jesienne barwy stały się dużo bardziej intensywne. Możemy podziwiać Pieniny i Tatry. Widoczność może nie była idealna, ale nie narzekaliśmy, bo przynajmniej mogliśmy się cieszyć nieco lepszą aurą.

Magura Spiska

Wiatr niestety dalej wiał, więc po ok. 20 min na wieży musieliśmy ją opuścić. Wyjście z terenu ścieżki poprowadzone jest przez sklepik z pamiątkami, gdzie nabyć można przede wszystkim pluszowe zabawki w kształcie najróżniejszych zwierzaków, głównie ptaków. Do auta wracamy pieszo, drogą biegnącą na lewo od górnej stacji wyciągu.

Bachledova Dolina

Ścieżka w koronach drzew Bachledka praktycznie

• ścieżka ma 1234 m długości, natomiast wieża osiąga wysokość 32 m;
  • cennik: 12 € za wstęp na ścieżkę, 14 € za przejazd gondolą w dwie strony, 25 € za przejazd gondolą w dwie strony oraz wejście na ścieżkę; zjazd zjeżdżalnią 3 €.
  • ścieżka jest czynna: V-VI 9.00-17.00, VII-VIII 9.00-18.00, IX 9.00-17.00, X-IV 9.00-16.00. Ostatnie wejście możliwe jest godzinę przed zamknięciem! Aktualne informacje na temat godzin otwarcia znajdziecie na stronie Chodník Korunami Stromov.
  • parking jest darmowy;
  • nam dotarcie do ścieżki zajęło 15 min, natomiast spacer nią jakieś 40-50 min; przy lepszej pogodzie spędzilibyśmy tam zapewne więcej czasu;
  • w weekendy bywa tam bardzo tłoczno, dlatego planując wizytę celujcie raczej w godziny poranne; w ciągu tygodnia raczej nie powinno być bardzo tłoczno;
  • ścieżka przystosowana jest dla potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, ale również dla rodziców z dziećmi w wózkach;

A o tym jak wygląda zwiedzanie ścieżki, możecie przekonać się oglądając nasz filmik:

1. aktualizacja 2019.
    Wiadomo ceny wzrosły 10 za wyciąg 10 za ścieżkę i 2 za (nadal nieczynny) zjazd rynną, parking 3 Euro.
    Największa rozbieżność to czas dojścia, W 15 minut to można wbiec pod górę, jeśli się trenuje. Czas dojścia tych ok. 2 km,
    obsługa podaje na 40 minut , (niedzielni turyści i z dziećmi do godziny), gondole jeżdżą poniżej 10 minut.
    Jedna uwaga na ścieżce podane są wskazówki do ewakuacyjnej drogi ucieczki. Wszystko pięknie, tylko na razie kończy się ona w powietrzu, brakuje drobnych 4 metrów, które trzeba przeskoczyć. Tak więc bawcie się dobrze ale nie uciekajcie ze ścieżki.

1. Myślę, że tymi niższymi chodnikami spokojnie dałabyś radę przejść. Z racji bliskości czubków drzew nie czuć wysokości, na jakiej człowiek się znajduje. A widoki – obłędne. Tatry, Pieniny <3