Mapa Zdrapka Bałkany #100inspiracji. Pomysł i realizacja

Jak już wiecie postanowiliśmy wypuścić na polski rynek Mapę Zdrapkę Bałkany #100inspiracji. Jest to jedyna tego typu mapa, która koncentruje się jedynie na krajach Półwyspu Bałkańskiego oraz krajów byłej Jugosławii. Jak zapewne możecie się domyślić, nie przygotowaliśmy jej z dnia na dzień, a jej premiera poprzedzona była miesiącami prac i przygotowań. Postanowiliśmy podzielić się z Wami naszymi doświadczeniami w tym zakresie oraz opowiedzieć, dlaczego w ogóle postanowiliśmy zainwestować czas i środki w ten projekt.

Map Zdrapek jest wiele

Od kilku lat mapy zdrapki cieszą się ogromną popularnością wśród gadżetów podróżniczych i prezentowych. Najczęściej spotkać się można z mapami całego świata lub Europy. Od niedawna na rynku są także mapy zdrapki pasm górskich czy szlaków. Generalnie jest w czym wybierać. Jako posiadacze mapy zdrapki świata doszliśmy do wniosku, że jej idea jest bardzo fajna, ale niestety dla nas, w tej wersji, ma ona średni sens. Po każdej podróży mogliśmy co najwyżej wydrapać jeszcze większą dziurę w obrębie Półwyspu Bałkańskiego. Stąd, już jakiś czas temu, zaświtał nam w głowach pomysł stworzenia mapy, która będzie obejmowała tylko same Bałkany. Aby takie osoby, jak my, również miały frajdę ze zdrapywania odwiedzonych miejsc i krajów. I choć pomysł ten wydawał nam się świetny, to przez dłuższy czas był przez nas odłożony na tzw. święte nigdy.

Rok 2020 – czas szalonych decyzji

2020 miał być nasz. Na początku roku, w lutym, otworzyliśmy biuro podróży. Z wielkimi planami i oczekiwaniami szykowaliśmy się na sezon. Ale, dwa tygodnie po dopełnieniu wszelkich formalności związanych z byciem organizatorem turystyki, dopadła nas covidowa rzeczywistość. W efekcie, w 2020 roku nie zrealizowaliśmy żadnego wyjazdu. Z każdym miesiącem perspektywa na poprawę w turystyce malała. W międzyczasie wydałam książkę. Aby móc ją sprzedawać, stworzyliśmy Bałkański Sklep. I zaczęliśmy myślami wracać do pomysłu stworzenia mapy zdrapki. Postanowiliśmy zrobić wstępny research, by ustalić gdzie i za ile możemy ją wydrukować.

Ta mapa miała nie powstać

Markowi dość szybko udało się namierzyć polską firmę, na dodatek z Warszawy, która od lat zajmuje się projektowaniem i produkowaniem Map Zdrapek. Po krótkiej wymianie maili, gdy dostaliśmy wstępną wycenę, ja złapałam się za głowę i powiedziałam, że absolutnie tyle nie wydam. Jak zapewne się domyślacie, kwota była bardzo wysoka. Głównie przez wzgląd na ilość map, jaką musieliśmy na starcie zamówić. Podziękowaliśmy więc grzecznie i ponownie chcieliśmy odłożyć ten projekt na święte nigdy. Jak to się stało, że jednak zdecydowaliśmy się wypuścić mapę na rynek? Cóż, głównie za sprawą właściciela firmy produkującej mapy zdrapki, który chyba mocniej uwierzył w ten projekt, niż my sami. Po małych negocjacjach i ustaleniu szczegółów dobiliśmy targu na początku sierpnia.

bałkany mapa zdrapka

Mapa Zdrapka Bałkany #100inspiracji – kilka miesięcy główkowania

Kolejne tygodnie, a w sumie i miesiące, związane były z masą ustaleń. Trzeba było zadecydować o tym, co konkretnie ma się znaleźć na mapie, jakie ma mieć wymiary i kolorystykę, jak mają być rozmieszczone listy z atrakcjami, jakie atrakcje mają być wyszczególnione, itd., itd. To, co wiedzieliśmy od początku, to że Mapa Zdrapka Bałkany #100inspiracji ma być swoistym uzupełnieniem do książki Bałkany. Podróż w mniej znane. Dlatego chcieliśmy, aby znalazły się na niej trasy tam opisane. Te wszystkie elementy trzeba było ze sobą połączyć i sprawić, by były czytelne, ciekawe i inspirujące. Wyzwanie, prawda? Ale my osobiście jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu końcowego, no i mamy nadzieję, że wam też się podoba.

Mapa Zdrapka Bałkany – finalna wersja

Nasza mapa obejmuje cały Półwysep Bałkański oraz kraje byłej Jugosławii. Zaznaczone są na niej również chorwackie czy greckie wyspy. Ważną częścią mapy jest lista najciekawszych atrakcji w każdym z państw (m.in. jugosłowiańskie pomniki, zabytki z listy UNESCO, cuda przyrody itd.). Znajdziecie też listę najpiękniejszych tras na road trip, ze wspomnianej we wcześniejszym akapicie książki Bałkany. Podróż w mniej znane. Są one również zaznaczone bezpośrednio na mapie. Jak zdrapywać mapę? Do tematu możecie podejść na dwa sposoby. Po pierwsze, jak do tradycyjnej mapy zdrapki, czyli odwiedziłem/łam jakiś kraj – zdrapuję go. Po drugie, i ten sposób sami preferujemy, zdrapujemy tylko te miejsca/regiony, w których rzeczywiście byliśmy. W ten sposób mapa szybko Wam pokaże, jakie części półwyspu macie jeszcze do zobaczenia. Mapa, w trakcie zdrapywania, zacznie się stawać coraz bardziej kolorowa. Bowiem pod złotą warstwą kryją się kolory, zaznaczone pasma górskie, najwyższe szczyty. Na mapie znajdziecie też mniejsze bądź większe miasta, a także główniejsze drogi, by łatwiej Wam było się odnaleźć w przestrzeni.

bałkany mapa zdrapka

Dane techniczne mapy:

• ma wymiary 60 x 60 cm
  • część zdrapywalna jest złota
  • po zdrapaniu mapa staje się kolorowa i pojawia się na niej więcej szczegółów
  • jest laminowana
  • do mapy można dokupić specjalną, dedykowaną dla niej ramę (bez szyby/pleksi), w której będzie się efektownie prezentować
  • zapakowana jest w tubę
  • w pakiecie z mapą otrzymujecie też plastikowy zdrapywak (jeśli go zgubicie, mapę możecie też zdrapywać za pomocą monety)
Mapę Zdrapkę Bałkany #100inspiracji kupicie bezpośrednio u nas w Bałkańskim Sklepie.

Miło nam poinformować że nawiązaliśmy współpracę z miejscami, w których możecie zobaczyć naszą Mapę Zdrapkę Bałkany na żywo, oraz od ręki ją zakupić. Polecamy przejrzeć też resztę oferty naszych sklepów partnerskich:
Księgarnia Atlas – al. Jana Pawła II 26, Warszawa – To prawdziwa podróżnicza księgarnia z duszą, jedna z najstarszych w Warszawie, która mieści się w samym centrum miasta już od 1967 roku! Właściciel, Pan Tadeusz, to zaprawiony podróżnik, który sam miło wspomina swoje wyprawy Bałkańskie. Nasza mapa to tylko jedna z wielu propozycji podróżniczych, takich jak książki, przewodniki, oraz topograficzne mapy różnych rejonów świata. Nawet jeśli nie planujecie zakupów, to warto zajrzeć w to kultowe miejsce, o niezwykłym klimacie.
Winny Bułgar – Delikatesy Bałkańskie –  ul. J. Piłsudskiego 106, Józefów k/Otwocka – Jeśli szukacie bałkańskich smaków, nie tylko z Bułgarii, to koniecznie tam zajrzyjcie. W asortymencie sklepu znajdziecie bardzo duży wybór win, ajwary/lutenice, oliwki, sery a także słodkości. A od niedawna zakupicie tam też naszą Mapę Zdrapkę Bałkany. Możecie więc połączyć przyjemne z jeszcze przyjemniejszym, czyli zaopatrzenie się w mapy i bałkańskie wiktuały, a to wszystko w niewielkiej odległości od Warszawy.

Poniżej znajduje się zdjęcie mapy rodziców Marka, którzy też odwiedzili sporą część Bałkanów, ale dalej mają jeszcze mnóstwo miejsc do odkrycia. A jak będzie wyglądała mapa waszych podróży po zdrapaniu? Wyślijcie nam zdjęcia swoich zdrapanych map na adres: [email protected], a zamieścimy ją w Galerii map, do porównania z innymi podróżnikami. Czy jest ktoś, kto objechał całe Bałkany? 🙂

mapa zdrapka bałkany

1. Dzięki! 🙂 Z biurem podróży nam nie wyszło, to może chociaż z mapami pójdzie nam lepiej. 😉 Aczkolwiek ten rok nie jest chyba w ogóle dobry na jakiekolwiek biznesy (poza biznesem transportowym, bo kurierzy mają pełne ręce roboty).

1. Świetny pomysł z mapą, wygląda super 🙂 A co do planów… chyba w tym roku wszystkim wyszło wszystko zupełnie inaczej niż planowali 🙁 Ja też musiałam pożegnać się z pilotowaniem wyjazdów, ale dobre czasy muszą jeszcze wrócić 😉 Powodzenia!

2. Ale duża mapa zdrapka! Prawie tak duża jak człowiek zdrapka po spędzeniu słonecznego dnia na australijskiej plaży bez użycia nawet odrobiny kremu z filtrem 😀