Jezerski Vrh i Mauzoleum Niegosza zimą, czyli na dachu Czarnogóry

Parku Narodowego Lovćen raczej nie trzeba Wam przedstawiać. Góry wznoszące się wzdłuż wschodniego brzegu Boki Kotorskiej budzą podziw u każdej osoby, jaka tam zawita. Wśród strzelistych szczytów w szczególności jeden zasługuje na uwagę. Jezerski Vrh, bo o nim mowa, to miejsce szczególne. To właśnie tam znajduje się Mauzoleum Niegosza, a dokładniej Piotra II Petrowića-Niegosza, jednego z najwybitniejszych władców Czarnogóry. Bywaliśmy tam już wcześniej. Ale to właśnie zimowa wizyta na tym szczycie najmocniej zapadła nam w pamięci.

Z Budvy na Jezerski Vrh

Po naszym pobycie w Sarajewie i Żablijaku udaliśmy się na południe Czarnogóry, do Budvy. Tam gościliśmy u Natalii i Jędrzeja z bloga hvala.pl. Wspólnie postanowiliśmy pokręcić się po czarnogórskim wybrzeżu, ale głównie po górach. Naszym pierwszym celem był Jezerski Vrh. Z Budvy w teorii dojazd jest prosty i niezbyt długi. W praktyce, okazało się, że zajął nam nieco więcej, niż zakładaliśmy. Do Cetynii dojechaliśmy szybko i bezproblemowo. Stamtąd na Jezerski Vrh postanowiliśmy podjechać drogą przez Ivanovą Kortię. Jest to najkrótsza opcja dojazdu. Można też jechać szosą P1, a następnie odbić w świeżo wyremontowaną drogę biegnącą do przełęczy poniżej Jezerskiego Vrhu. My jednak wybraliśmy wersję krótszą. Jednak, nie najszybszą. Okazało się, że od Ivanovej Kority w stronę przełęczy trwał remont drogi. Nawierzchnia została zerwana, a wielkie maszyny budowlane robiły lekkie spustoszenie na górskich zboczach. Mimo wszystko dało się tamtędy przejechać i ostatecznie byliśmy w stanie dostać się do przełęczy, a stamtąd do parkingu poniżej Mauzoleum. Gdy remont tej drogi zakończy się, to będzie to świetna opcja na pętle widokową, czyli trasę: Budva – Cetynia – Mauzoleum, a następnie zjazd słynnymi serpentynami w stronę Kotoru.

Jezerski Vrh i Mauzoleum Niegosza

Choć na czarnogórskim wybrzeżu panowała wiosna, o tyle w górach Lovćen wciąż jeszcze królowała zima. Może nie bardzo okazała, ale śnieg przykrywał najwyższe szczyty. Z parkingu czekała nas wspinaczka po 461 schodach, które wiodą wprost do Mauzoleum Niegosza. Nawet poza sezonem pobierane są opłaty za wstęp – 5 €/dorośli, 2,5 €/dzieci i studenci. O dziwo, nie jesteśmy sami. Oprócz nas mauzoleum postanowiło odwiedzić kilka innych osób. Ale, o tłumach nie było mowy. W pierwszej kolejności udaliśmy się na punkt widokowy, który znajduje się za budynkiem mauzoleum. Przy dobrej widoczności można stamtąd zobaczyć większość terytorium Czarnogóry. Podczas naszej wizyty widoki były piękne, ale na pewno nie tak rozległe. Jeśli chodzi o samo mauzoleum, to jego wnętrze zdobi 200 000 złotych płytek. W środku znajduje się też okazały pomnik Piotra II Petrowića-Niegosza. Władca został uwieczniony w pozycji siedzącej, a za jego plecami znajduje się orzeł. Jego grobowiec znajduje się poziom niżej niż wspomniana sala.

Mauzouleum niegosza
Fot. Natalia, z bloga hvala.pl

Jezerski Vrh – czy warto?

No pewnie! Po za wartościami hostoryczno-kulturowymi jest to bardzo widokowe miejsce. Tym bardziej warto jeśli akurat będzie ładna pogoda i duża przejrzystość powietrza. W szczególności poza sezonem, gdy będziecie mogli rozkoszować się widokami ze szczytu w zupełnej samotności. Dodatkowo, zimą górskie krajobrazy są dużo bardziej plastyczne. Latem, szare zbocza zlewają się w jedną całość. Śnieg natomiast wyciąga z nich dużo więcej szczegółów. Jasne, przy bardzo dużych opadach dojazd do mauzoleum może być utrudniony lub niemożliwy, ale podczas mniej śnieżnych miesięcy/sezonów nie powinniście mieć problemu z dotarciem na Jezerski Vrh.

Mauzouleum niegosza

1. Jeju te zdjęcia dopiero widać na komputerze jak się czyta… Mega! Marek miałeś rację, te kobitki robią rewelacyjne warażenie!