Nasze najwspanialsze, bałkańskie noclegi na dziko

Nie jest żadną tajemnicą, że nasze wyjazdy staramy się organizować jak najbardziej niskobudżetowo. Oczywiście, jeżdżąc autem w pewien sposób sobie to utrudniamy, bo Kianka musi coś jeść, a benzyna swoje kosztuje. Dlatego też oszczędzamy na innych aspektach naszych podróży, w tym przede wszystkim na noclegach. Wyruszając na Bałkany latem z góry zakładamy, że będziemy nocować głównie na dziko, od czasu do czasu odwiedzając campingi (zdarzają się również bezpłatne pola namiotowe), żeby zażyć na nich normalnej kąpieli i podładować liczne sprzęty elektroniczne. Naszą świecką tradycją stało się to, że za każdym razem gdy poszukujemy miejsca noclegowego na dziko, przy okazji odkrywamy jakieś wspaniałe, widokowe i powalające na kolana miejsce. Poniższe zestawienie prezentuje nasze najciekawsze i najczęściej przez nas wspominane noclegi.

1. Nad Boką Kotorską (Czarnogóra)

Był kwiecień 2012, od ponad tygodnia przemierzaliśmy Bałkany. Ja po dwóch latach powróciłam nad Zatokę Kotorską, która uraczyła nas piękną, słoneczną pogodą. Wieczór postanowiliśmy spędzić w górach, w paśmie Lovocen, skąd rozciąga się piękny widok na Kotor oraz Zatokę Herceg Novi. Idealne wprost miejsce na nocleg znaleźliśmy przy jednym z 27 zakrętów. Choć nie dało się robić namiotu, a w zatoczce, w której zaparkowaliśmy Kiankę było trochę śmieci, to widok na okolicę był wprost powalający.

Boka Kotorska

2. Ksamil i jego półwysep (Albania)

O Ksamilu pisałam kilkakrotnie, jako o miejscowości bardzo często wybieranej przez turystów, w szczególności tych z Polski. Nam udało się spędzić tam naprawdę miły czas, bez towarzystwa tłumów. Jak? Nocowaliśmy na niewielkim półwyspie, porośniętym oliwnym gajem, położonym na zachód od samego Ksamilu. I choć codziennie budził nas donośny koncert cykad i nie było tam dogodnego wejścia do morza (sporo skał), to i tak widoki oraz błoga cisza (no nie zawsze, bo w nocy czas umilały nam polskie i albańskie dyskoteki) oraz spokój były tym, czego w sezonie nie zakosztowalibyśmy w samym Ksamilu.

Ksamil

3. Multi-kulti Radomire (Albania)

Albania zaskakiwała nas nie raz. Sporym i miłym zaskoczeniem był na przykład pobyt w Radomire. Z miejscowości tej startują szlaki na Maja e Korabit (najwyższy szczyt Albanii). Wioska położona z dala od głównej, przelotowej drogi wróżyła ewentualne problemy z komunikowaniem się z miejscowymi. Jednak z racji odbywającego się tam od prawie tygodnia wesela, do Radomire zjechali Albańczycy z różnych stron świata, którzy za pracą wyprowadzili się z ojczyzny. Efekt? Nie dość, że bez problemu mogliśmy się porozumieć, to jeszcze dowiedzieliśmy się, gdzie możemy rozbić namiot. Choć może samo miejsce noclegowe nie było super widokowe, to bardzo mile je wspominamy. No i ten szmer potoków, który tuliła nas do snu oraz droga mleczna tuż nad naszymi głowami. Bajka!

Radomire

4. Półwysep Rodonit (Albania)

Teoretycznie wjazd na sam kraniec półwyspu, gdzie znajduje się miejsce na rozbicie namiotu, źródełko z wodą, cerkiewka, plaża oraz rozliczne bunkry jest płatne. Ale jeśli w sezonie przyjedziemy wczesnym rankiem lub po południu, to nie będziemy musieli uiszczać opłaty, a poza sezonem problem ten w ogóle znika. Nocleg w tym miejscu pod wieloma względami jest świetny – dostęp do słodkiej wody, dostęp do kąpieliska oraz możliwość pospacerowania po okolicy, np. do zrekonstruowanych ruin zamku. Tak bardzo polubiliśmy Rodonit, że 1 stycznia 2015 założyliśmy tam geocachingową skrytkę. W 2016 roku za wjazd na teren półwyspu zapłaciliśmy całe 100 leków (3 zł). Dodatkowo okazało się, że na miejscu zrobiono toalety (darmowe), sama plaża jest sprzątana i znajdują się na niej leżaki oraz parasole do wynajęcia.

Rodonit

5. Z widokiem na Meteory (Grecja)

W 2012 roku na chwilę „wyskoczyliśmy” z Albanii do Grecji, by odwiedzić Meteory. Niestety ceny panujące w tym kraju z lekka nas poraziły. W efekcie nawet gdybyśmy chcieli, to i tak nie zdecydowalibyśmy się na nocleg w hotelu/hostelu/pensjonacie. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Dziki, samochodowy nocleg znaleźliśmy nieopodal Kalampaki, nad rzeką Potamos. Widok na skały, które skrywają monastyry zapadł nam na długo w pamięć.

Meteory

6. Pomiędzy Sarandą a Ksamilem (Albania)

W 2012 roku odwiedziliśmy Bałkany poza sezonem (kwiecień i fragment maja). Dawało nam to dużo większą swobodę w trakcie poszukiwań dzikich miejscówek noclegowych. Tak też było w przypadku noclegu, jaki znaleźliśmy pomiędzy Sarandą a Ksamilem, obok niewielkiej, skalistej i pełnej jeżowców zatoczki. Mieliśmy stamtąd piękny widok na Sarandę, nad którą w nocy rozbłyskiwały sztuczne ognie.

Albania

7. Kruja z lotu ptaka (Albania)

Nad Krują znajduje się wzgórze Sarisalltikut, z którego rozciąga się podobno widok na prawie pół Albanii. Rzeczywiście widać stamtąd Tiranę, okolice Shkodry czy okoliczne, rozliczne wyższe i niższe góry. Samą Kruję można podziwiać niemalże jak z lotu ptaka. Na wzgórzu Sarisalltikut mieliśmy okazję nocować w 2012. Kianka, parking, rozłożone na płasko siedzenia i hotel nam nie był potrzebny.

Kruja

8. Z Dubrovnikiem u stóp (Chorwacja)

Był to nocleg typu: nie próbujcie tego sami, w szczególności w sezonie. Generalnie w Chorwacji jest prawny zakaz nocowania na dziko, jednak w 2012 byliśmy tam w kwietniu, więc na szczęście dla nas nie było nikogo, kto mógłby się nas przyczepić. Nocleg z widokiem na Dubrovnik znaleźliśmy obok wzgórza Srd, na sporym wypłaszczeniu, które jak mniemamy było czymś w rodzaju parkingu. Choć całą noc niemiłosiernie wiało, Kianką telepało na wszystkie strony i pogoda była raczej niezbyt dla nas łaskawa, to nocny widok na rozświetlony Dubrovnik wart był wszystkiego.

Dubrovnik

9. Wśród Melnickich i Rożeńskich piramid (Bułgaria)

Polana poniżej Rożeńskiego Monastyru jest znana przez podróżników i górołazów, którzy kręcą się w tym rejonie Bułgarii. Na niewielkim stoku, obok opuszczonego kościoła, przy którym znajduje się źródełko z wodą, jest wyjątkowo dogodnym miejscem noclegowym. Miałam okazję być tam dwukrotnie i za każdym razem było tam po prostu świetnie.

Rożen

10. Przy Trasie Transfogaraskiej (Rumunia)

Niewątpliwie Rumunia jest idealnym krajem do nocowania na dziko. Sami Rumunii uwielbiają obozować w różnych bardziej lub mniej widokowych miejscach. Jednym z nich jest Trasa Transfogaraska, wzdłuż której rozbitych jest wiele namiotów. Nie ma się co dziwić – miejsca na obozowiska są wprost idealne – niewielkie, trawiaste niecki przy potokach lub po prostu spore polany. My nocowaliśmy nad potoczkiem, po południowej stronie trasy. Jeden z lepszych i bardziej komfortowych noclegów na dziko.

Trasa Transfogaraska

11. Przy Transaplinie (Rumunia)

Druga co do popularności trasa samochodowa w Rumunii. O ile w wyższych partiach drogi nocować nie można, o tyle niżej znaleźć można wiele miejscówek noclegowych. Największą popularnością cieszy się dolina potoku Lotru, wzdłuż której latem obozowało naprawdę sporo osób, głównie jednak z Rumunii. Nawet po ciemku zdołaliśmy znaleźć dogodne miejsce noclegowe.

Transalpina

12. Z widokiem na Herceg Novi (Czarnogóra)

Był to nasz pierwszy nocleg w 2012 roku w Czarnogórze. Mieliśmy trochę przygód w trakcie jego poszukiwań, np. wjechaliśmy na drogę, która zamieniła się w rwący potok. Miejsce noclegowe znaleźliśmy przy drodze, z której rozciągał się przepiękny widok na Herceg Novi i przylegającą do niego zatokę. Choć nocowaliśmy w aucie, to do tej pory wspominam z lekkim rozrzewnieniem zachód słońca, jaki mogliśmy stamtąd podziwiać.

Herceg Novi

13. Obok gorących źródeł i ujścia kanionu Lengarica (Albania)

Pierwszy raz w tej okolicy byliśmy w 2014 roku, jednak wtedy nie zdecydowaliśmy się na nocleg w tym miejscu, choć obozowało tam wtedy kilka ekip z terenówkami. Gdy wróciliśmy tam w 2016 roku okazało się, że nie ma nikogo, kto by chciał tam spać pod namiotami. Przez chwilę nawet zastanawialiśmy się, czy może pojawił się jakiś zakaz w tym temacie. Jednak dość szybko nasze wątpliwości rozwiał Eni – lokalny przewodnik. Nasze obozowisko rozstawiliśmy w pewnym oddaleniu od kamiennego mostu, w miejscu gdzie rośnie trochę krzewów. Rano zostaliśmy jedynie poproszeni przez parkingowego o uiszczenie opłaty za postój, która wynosiła całe 4,50 zł.

Lengerica

14. Powyżej Kratova (Macedonia)

Kratovo jest jednym z rzadziej odwiedzanych i mało docenianych miejsc w Macedonii. Jednak to urokliwe miasto, położone w kraterze wygasłego wulkanu, potrafi rozkochać w sobie od pierwszego wejrzenia. My jednak nie zdecydowaliśmy się na nocleg w samym Kratovie, a udaliśmy się powyżej niego, by rozbić obozowisko pośród malowniczych, trawiastych wzgórz, tuż obok szosy wiodącej do Gorno Kratovo.

Kratovo

15. W parku w Star Dojran nad Jeziorem Dojran (Macedonia)

Ten nocleg może nie do końca zasługuje na miano najwspanialszego, ale na miano najdziwniejszego na pewno. Mieliśmy bowiem spore problemu ze znalezieniem campingu lub jakiegokolwiek sensownego miejsca na rozbicie się w okolicach Star Dojran. Jednak okazało się, że sporo osób obozuje w niewielkim parku na końcu promenady wiodącej wzdłuż brzegu jeziora. Niewiele myśląc zdecydowaliśmy się pójść w ich ślady. Nie był to nocleg idealny, gdyż w nocy obok nas usadowiła się dość głośna, imprezująca ekipa, ale przynajmniej była to opcja w 100% darmowa.

Star Dojran

16. Przy Krupie na Vrbasu (Bośnia i Hercegowina)

O tym, że przy potoku można przenocować, dowiedzieliśmy się od właściciela knajpki znajdującej się powyżej parkingu obok Krupy na Vrbasu. Po drugiej rzeki znajduje się całkiem przyjemna, niewielka polana. Miejsce wydawałoby się idealne. My mieliśmy małego pecha, bo tego dnia, w jednym z domów, imprezowa ekipa postanowiła rozkręcić imprezę, która trwała przez całą noc. Pod tym kątem na pewno ten nocleg do idealnych nie należał, ale jeśli nie przyjedziecie tam w sobotę, to macie szansę, że do snu będzie Was kołysać szum wodospadów, a nie dyskotekowe bity.

Krupa na Vrbasu

17. Nocleg przy szosie P14 (Czarnogóra)

Szosa P14 wiedzie m.in. przez Park Narodowy Durmitor, gdzie niestety jest całkowity zakaz obozowania na dziko poza wyznaczonymi miejscami. My, jadąc od strony miejscowości Trsa postanowiliśmy rozbić obozowisko na jednej z rozległych polan, wśród niesamowicie ukształtowanego terenu. O jego różnorodności dowiedzieliśmy się rano, bo namiot stawialiśmy w całkowitej ciemności. Miejsce, w którym zdecydowaliśmy się zatrzymać, nie było objęte ochroną parku narodowego.

18. Plaża Velipoji (Albania)

Velipoja to nadmorski kurort położony tuż przy granicy z Czarnogórą. Kawałek na południe od miasta dalej ciągnie się piaszczysta plaża. Im bliżej wydmy oddzielającej tę okolicę od miasta Shengjin, tym robi się nieco mniej tłoczno i bardziej dziko. Tam postanowiliśmy przenocować w sierpniu 2016 roku. Wspaniały zachód słońca, praktycznie brak innych ludzi i… świnie sprzątające plaże. Czy można chcieć więcej?? 😉

Velipoja plaża

19. W porcie promowym w Komani (Albania)

Ten nocleg nie do końca był dzikim noclegiem, bo namiot robiliśmy na… deskach hotelowego tarasu, znajdującego się w przystani promowej w Komani. Nocleg ten mieliśmy w pełni darmowy, trochę wietrzny, ale bez wątpienia widokowy i najdziwniejszy ze wszystkich, jakie kiedykolwiek mieliśmy.

20. W Górach Sinjajevina (Czarnogóra)

W górach Sinjajevina byłam trzykrotnie – dwa razy podczas wyprawy z Tomaszem w 2010 r. oraz raz z Markiem w trakcie sierpniowej wizyty na Bałkanach w 2017 r. Wtedy też udało nam się dotrzeć na rowerach do kościółka w Rużicy, natomiast nocleg zorganizowaliśmy sobie przy innym kościele, do którego mogliśmy bez większych przeszkód dojechać Kianką. Widoki tak czy inaczej były zniewalające. Nie wiem tylko dlaczego, ale nie zrobiliśmy żadnej foty, na której byłby rozbity namiot.

21. U podnóża Gór Prenj, między Jeziorem Boracko a Mostarem (Bośnia i Hercegowina)

Cudowne tereny na dziki nocleg znajdziecie przy szutrowej drodze nr R435a, która przebiega u podnóża gór Prenj, łączącej okolice Jeziora Boracko z okolicami Mostaru. Świetne tereny są także przy szosie z Nevesinje. Rozległe łąki usiane kamieniami, niewielkie wzniesienia i fenomenalne widoki. Czego chcieć więcej??

22. Nad Jeziorem Blidinje (Bośnia i Hercegowina)

Po raz pierwszy w Blidinje byliśmy w grudniu 2017 i już wtedy wiedzieliśmy, że musimy tam wrócić. Okazja nadarzyła się w trakcie majówki 2018. Wpadliśmy tam tylko na chwilę, głównie na nocleg. Miejsce na biwak znaleźliśmy przy południowym brzegu jeziora. Można tam dojechać bitą, szutrową drogą, która wiedzie do stojących nieopodal chałup (w kwietniu nikogo tam nie było). W nocy mieliśmy żabi koncert oraz dość niskie temperatury, za to poranne widoki zrekompensowały te drobne niedogodności.

Blidinje

23. Przy schronie Glavaš (Chorwacja)

Podczas majówki 2018 planowaliśmy zdobyć najwyższy szczyt Chorwacji, czyli Dinarę. Oczywiście udało nam się na niego wdrapać, natomiast naszą bazą wypadową na trekking był schron Glavaš. A raczej nie sam schron, a jego okolice. I musimy przyznać, że to wymarzone miejsce na nocleg. Jest stół i łatwy, studnia, z której można nabrać wody do mycia, sporo równego, trawiastego placu do zaparkowania auta czy postawienia namiotu. Szlak na Dinarę wychodzi bezpośrednio ze schronu, więc z samego rana wystarczy tylko wstać, ogarnąć się i wyruszyć w góry.

Glavaš

24.  Przy twierdzy Goražda (Czarnogóra)

Nocleg powyżej Kotoru już jest na tej liście, ale obozowanie przy twierdzy Goražda będzie dużo bardziej dogodne, niż przy szosie P1. Do fortu dojechać można asfaltową, wąską szosą. My zaparkowaliśmy Logana z namiotem w pewnym oddaleniu od budowli, jednak naszym zdaniem (po porannym spacerze), najlepiej obozować w bliskim sąsiedztwie głównego wejścia do niej. Jest tam więcej równego placu, a i widoki są rozleglejsze. Choć na panoramę rozciągającą się po przebudzeniu w namiocie dachowym też nie mogliśmy narzekać. Zresztą, przekonajcie się sami, jak jest tam pięknie.

Goražda Kotor

25. Bukumirsko Jezero (Czarnogóra)

Bukumirsko Jezero zachwyciło nas zanim do niego dotarliśmy. A wszystko za sprawą niesamowicie widokowej szosy, jaka do niego wiedzie, a która odbija z innej widokowej drogi (nr 4 wokół regionu Korita). Samo jezioro nie należy do największych, ale za to ma malownicze położenie. Na początku maja na otaczających go szczytach leżało sporo śniegu. Nad brzegiem jeziora znaleźć można stół i dwie ławy, są też tablice informacyjne. To także dobra baza wypadowa na trekking po Kučkiej planinie. Od głównej, asfaltowej szosy nad jezioro odchodzi szutrowa droga, którą bez problemu pokonają auta osobowe.

Bukumirsko Jezero

Bałkańskie noclegi na dziko – garść uwag

Wymienione powyżej bałkańskie noclegi na dziko tylko w niewielkim procencie nadają się do nocowania w sezonie, choć w przypadku Albanii okazuje się, że znacząca większość z nich nawet w lipcu i w sierpniu nie jest w ogóle okupowana przez innych obozowiczów. Planując niskobudżetowy wypad na Bałkany możecie rozważyć nocowanie na dziko, jako sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Pamiętajcie jednak, by kierować się zdrowym rozsądkiem i obozować w takich miejscach, w których na pewno nie będziecie nikomu przeszkadzać, ewentualnie zapytacie się kogoś o zgodę. Zazwyczaj z jej uzyskaniem nie ma najmniejszego problemu.

Wszystkie noclegi znajdziecie na poniższej mapie.

1. ooo, zdecydowanie przydatny wpis. 🙂 jeśli w przyszłym roku wszystko dobrze pójdzie, to może wreszcie uda nam też się zapakować do auta i ruszyć w taką podróż na Bałkany i wtedy taka lista miejscówek na pewno się przyda. 😉 generalnie na dziko chyba jeszcze nigdy nie spałam, więc zdecydowanie kiedyś musi być ten pierwszy raz. :))
    pozdrawiam serdecznie.

2. Widoki rewelacja! Noclegi na dziko – czytam i oglądam z wielkim sentymentem. Kiedyś norma i co bardzo lubiliśmy ale zawsze spaliśmy w aucie. Z dziećmi to już nie jest tak prosto – jakoś człowiek widzi więcej niebezpieczeństw, całkiem nie potrzebnie.

1. Namiotu my się nie boimy 🙂 Nasze dziewczynki wręcz uwielbiają takie noclegi- ich najwspanialsze wakacje jak same twierdzą to właśnie pod namiotem w Beskidzie Żywieckim. Bardziej chodzi mi o noclegi na dziko 🙂

1. Kwestie bezpieczeństwa nocowania na dziko zależy od bardzo wielu czynników. Przede wszystkim warto wypracować sobie sposób poszukiwania miejscówek – my patrzymy na mapę i szukamy dróg wiodących donikąd, przy których nie ma zaznaczonych miejscowości. Do tej pory metoda ta nas praktycznie nie zawiodła 🙂

1. To, co prawdopodobnie Ci się nie wyświetla, to mapy (nie wiem, czy odpalałaś stronę na komputerze, czy na kompie). Są robione i zapisywane jako publiczne, więc w teorii powinny się normalnie i ładnie wyświetlać, ale niestety dość mocno obciążają stronę i mogą się wolno ładować.

1. Mnie namiot towarzyszy w trakcie podróży/trekingów od ponad 10 lat, więc jest dla mnie najbardziej naturalną (i najtańszą) formą noclegu. Jednak dzięki niemu można nocować w takich miejscach, gdzie nie ma hoteli, a widoki zapierają dech w piersiach 🙂
      Nocleg numer jeden to również nasz faworyt 😉

3. Z Czarnogóry miło wspominam spanie pod jakąś kaplicą, na urwisku nad plażą. Z pięknym widokiem na morze rano. Niedogodnością było to, że następnego ranka obudzono nas wcześnie bo jakaś uroczystość się w tej kaplicy odbywała 😉 Uwielbiam noclegi na dziko

1. My też uwielbiamy 🙂 Dają duże pole manewru i pozwalają odkrywać miejsca, w których normalnie człowiek nie mógłby nocować, gdyby chciał zdecydować się na hotel czy pensjonat 😉

4. Aż chce się podróżować i odkrywać „nieznane” lądy 🙂
    Podróżować właśnie w taki sposób tj samochód, pełny bak, mapa i w drogę gdzie nas koła poniosą. Uwielbiam
    Marzenie zwiedzić w ten sposób Europę 🙂

1. Warto się zdecydować na taką wyprawę. Samochód daje sporą wolność, bo oprócz tego, że dotrze się nim w te miejsca, gdzie nie dojeżdża transport publiczny, to może stanowić także miejsce noclegowe. Niewątpliwie nocowanie na dziko pozwala nie tylko zaoszczędzić na hotelach/campingach, ale także odkryć ciekawe miejsca, na które w innych przypadkach by się nie trafiło 🙂

5. Od 3 lat podrozujemy z córką (3 letnią) nocując na dziko – przemieniamy auto kombi przygotowując je do snu. W taki sposób spędziliśmy większość noclegów w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii. Co do bezpieczeństwa – wystarczy stosować pewne zasady, rozbijać się z daleka od większych miast i będzie ok. W tym roku wybieramy się do Albanii i Macedonii – większość noclegów chcemy spędzić na dziko 🙂 Dodatkowym atutem jak autorka strony wspomina jest fakt że można zaoszczędzić sporo pieniędzy. W tym roku będziemy w podróży 18 dni, planujemy wydać ok. 3 tys zł (paliwo, jedzenie, bilety wstępu). Myślę, że nie jest to dużo jak na ilość atrakcji jakie zobaczymy po drodze (jedziemy 300 km dziennie zajezdzajac do wszystkich mozliwych atrakcji po drodze). Warto policzyć ile te 18 dni kosztowałoby w sezonie nad Baltykiem przyjmując ze najtanszy nocleg dla 2 osob + dziecko to 90 zl (z uwagi na zmienna pogode pole namiotowe to duze wyzwanie). Pozdrawiam i zachecam do podróży w kazdy mozliwy sposob 😉

6. W tym roku w terminie 10-26 kwietnia wybieram się na Bałkany ( Chorwacja, Serbia, Bośnia, Czarnogóra, Albania, Macedonia, Rumunia) chciałabym chociaż część noclegów odbyć na dziko. Jedziemy autem z mężem i 6 miesięcznym dzieckiem. Chciałam zapytać czy nie będzie wtedy za zimno na spanie pod namiotem ? Nigdy nie byłam na Bałkanach i nie wiem jakiej pogody mam się spodziewać… też nigdy nie spałam pod namiotem i boję się o kwestie bezpieczeństwa.

1. Cześć, generalnie w kwietniu może być powyżej 20 stopni o świecić słońce, albo być z 10 stopni i lać deszcz, a w górach śnieg. Niestety nie da się jednoznacznie powiedzieć, jak będzie w tym roku. W 2019 przełom kwietnia i maja był najgorszy od lat. Przez ponad 2 tygodnie ciągle padało (z małymi przerwami), i było między 5 a 10 stopni, w górach ok. 0. Jak będzie teraz? Nie wiem. Teraz jestem w Czarnogórze, wcześniej siedziałam 2 tygodnie w Sarajewie i temp.oscylowały od -3 do +18. 😉

1. Co do bezpieczeństwa – należy mądrze wybierać noclegi. W BiH warto pamiętać, że część terenów wciąż jest zaminowanych. W Chorwacji obowiązuje prawny zakaz nocowania na dziko.

7. Heyka:) Piękne miejscówk, cudowne widoki, zwłaszcza te górskiei:) Spaliśmy nie raz na dziko na Bałkanach i nie tylko, ale bez dziecka. Teraz sytuacja się troche zmieniła, to raz, a dwa nie we wszystkich krajach mozna namiot rozbijać. Napisz proszę cos wiecej o tym namiocie na samochodzie, czy polecasz? masz jakies rady/wskazówki? bo rozwazamy kupienie takiego jako alternatywe dla normalnego namiotu, nie zawsze w deszczu czlowiek ma ochote namiot rozkladac na mokrej ziemi… Czy polecasz jakas firme albo model? dzięki z gory za odpowiedź:) Aneta